"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Suspek conteng tembok Istana, tumbuk anggota polis, ditemui maut kemalangan

Predeep Nambiar

ALOR SETAR: Seorang lelaki yang dipercayai kurang siuman yang dikesan menconteng tembok Istana Kedah di sini dan kemudian menumbuk muka seorang anggota polis wanita ditemui meninggal dunia selepas motosikal ditunggang terbabas ketika cuba melarikan diri dari polis.

Lelaki berusia 35 tahun itu, yang namanya belum dapat dipastikan pada mulanya menconteng tembok Istana Anak Bukit dan menconteng bahagian tembok dengan perkataan ‘SAMR’ kira-kira jam 3 petang dan kemudian meninggalkan kawasan dengan menaiki motosikalnya.

Sumber polis berkata, lelaki berkenaan kemudian pergi ke ibu pejabat polis Kota Setar kira-kira jam 5 petang dan secara tidak sengaja menumbuk seorang anggota polis wanita berusia 30 tahun berhampiran balai pengawal dan kemudian melontar pistol sarung pistol palsu yang turut dirakam kamera litar tertutup.

Ketua Polis Kedah, Kamarul Zaman Mamat berkata, lelaki itu akhirnya ditemui di Gurun tetapi melarikan diri dengan motosikalnya.

“Polis terus mengejar dan memberi peringatan agar dia berhenti tetapi tidak diendahkan. Dalam percubaannya untuk melepaskan diri, dia kemudian menunggang motosikal dengan laju sehingga melanggar sebuah pembahagi jalan di Bedong. Ketika paramedik tiba, dia disahkan meninggal dunia ”katanya.

Kamarul berkata kes itu disiasat di bawah Seksyen 427 Kanun Keseksaan iaitu melakukan khianat, Seksyen 332 Kanun Keseksaan kerana mencederakan penjawat awam dan Seksyen 36 (1) Akta Senjata 1960 memiliki senjata tiruan.

Tiada ulasan: