"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bukit Aman panggil Hadi berkait ‘ucapan kebencian’

FMT Reporters

PETALING JAYA: Bukit Aman akan memanggil Presiden PAS Abdul Hadi Awang berhubung kenyataannya majoriti perosak politik dan ekonomi adalah golongan bukan Islam dan bukan Bumiputera.

Dalam kenyataan Bukit Aman berkata, setakat ini polis menerima sebanyak 28 laporan ke atas Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berhubung isu itu.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 505 (c) Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan dengan niat mengapikan mana-mana golongan atau kaum dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan atau perkhidmatan rangkaian,” katanya.

Katanya, siasatan dijalankan oleh pasukan daripada Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Bahagian Pendakwaan dan Undang-undang (D5).

Pada 20 Ogos lalu, Hadi mendakwa golongan bukan Islam dan bukan Bumiputera adalah kumpulan majoriti perosak politik dan ekonomi negara.

“Barangkali kalangan inilah yang paling besar menguasai ekonomi negara dan mempengaruhi politiknya dengan cara yang haram,” dakwanya dalam kenyataan.

Sementara itu, polis turut menyeru orang awam supaya tidak membuat sebarang spekulasi dan kenyataan yang boleh mengganggu proses siasatan.

“Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak yang bertindak dalam apa jua cara sehingga boleh menjejaskan ketenteraman awam dan keselamatan negara,” kata kenyataan itu.

Tiada ulasan: