"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ustaz PAS saman Jeming ingat boleh masyuk tetapi sebaliknya yang berlaku

Mahkamah tolak saman fitnah RM1 juta Dusuki terhadap Jeming

N Faizal Ghazali

Mahkamah Sesyen Kota Bharu, hari ini, menolak saman fitnah bekas anggota jawatankuasa ulama PAS Pusat Ahmad Dusuki Abd Rani terhadap Ketua Pemuda Amanah Kelantan Hazmin Hassan.

Keputusan itu dibuat hakim Zaman Mohd Noor selepas mendengar penghujahan kedua-dua pihak berkait saman RM1 juta dikemukakan Ahmad Dusuki berhubung satu video yang dimuatnaik Hazmi menuntut permohonan maaf kerana pemimpin PAS itu didakwa memfitnah aset Tabung Haji (TH) dijual kepada orang bukan Islam ketika PH memerintah negara.

Peguam Faiz Fadzil berkata, hakim mendapati bahawa video tersebut bukan satu fitnah kerana terbukti aset TH tidak dijual kepada orang bukan Islam.

"Ia satu fitnah terhadap PH. Sementara itu, hakim juga mendapati pembelaan ‘common law’ yang dibangkitkan termasuk justification, fair comment dan qualified privilege sebagai ahli politik telah dibuktikan oleh Hazmi.

"Dengan keputusan itu, Dusuki diperintahkan membayar kos sebanyak RM10,000 kepada anak guam saya," katanya ketika ditemui Malaysiakini, hari ini.

Terdahulu Dusuki pada Ogos 2020 mengambil tindakan undang-undang terhadap Hazmi atau lebih dikenali sebagai Jeming Hassan kerana didakwanya memfitnah.

Dalam satu notis tuntutan itu, Ahmad Dusuki melalui peguamnya menuntut ganti rugi RM1 juta daripada Hazmi susulan satu kandungan video di laman YouTube pada 15 Julai 2020.

Sebagai rekod kandungan video YouTube dimuat naik itu antara lain mengulas mengenai dakwaan yang dibuat oleh Ahmad Dusuki mengenai TH semasa pentadbiran PH.

Dia mendakwa Ahmad Dusuki memfitnah antaranya menyentuh berkenaan aset TH yang dijual kepada orang bukan Islam.

Tiada ulasan: