"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Tunggu…tunggu’, PM enggan ulas lanjut tarikh PRU

Faiz Zainudin

SERDANG: Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob hari ini enggan mengulas lanjut mengenai spekulasi pilihan raya umum ke-15 (PRU15) diawalkan susulan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno malam tadi yang dikatakan membincangkan isu itu.

“Tunggu, tunggu,” kata Ismail kepada wartawan apabila ditanya mengenai bila beliau berhasrat membubarkan Parlimen untuk memberi laluan PRU15 diadakan.

Beliau berkata sedemikian selepas menghadiri Majlis Perasmian Perhimpunan Perdana Sempena Sambutan 60 Tahun Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS).

Semalam, Ismail menghadiri mesyuarat MKT yang dipengerusikan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.

Menurut Zahid, mesyuarat itu membincangkan desakan parti agar PRU15 diadakan tahun ini. Bagaimanapun setakat ini, ibu pejabat Umno masih belum mengeluarkan kenyataan mengenai hasil mesyuarat itu.

Susulan pengumuman bahawa Bajet 2023 akan dibentangkan awal tiga minggu, iaitu pada 7 Okt, spekulasi tercetus bahawa PRU15 mungkin diadakan seawal November ini.

Mandat kerajaan pimpinan Ismail berakhir Julai depan dan PRU harus diadakan pada atau sebelum 16 Sept 2023.

Tiada ulasan: