"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UMNO saman Malaysiakini dan Astro Awani masing-masing sebanyak RM25 juta

Umno kemuka saman pemula terhadap 2 media keluar ‘berita fitnah’

FMT Reporters

PETALING JAYA: Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki, hari ini, menghantar surat tuntutan saman pemula sebanyak RM25 juta masing-masing kepada Malaysiakini dan Astro Awani kerana mengeluarkan “berita fitnah” terhadap Umno.

Beliau merujuk laporan yang kononnya parti itu memberi kata dua kepada Ismail, ketika mesyuarat Biro Politik diadakan, baru-baru ini.

Katanya, surat saman pemula dihantar menerusi peguam mewakili Umno dan tindakan itu diambil kerana tidak mahu fitnah berlegar sehingga mencetuskan persepsi negatif yang memudaratkan parti dan seluruh warga pendokongnya.

“Ramai bertanyakan status saman terhadap Malaysiakini dan Astro Awani yang mengeluarkan berita fitnah terhadap Umno.

“Untuk pengetahuan, peguam yang mewakili Umno sudah pun menghantar surat tuntutan saman pemula kepada Malaysiakini dan Astro Awani,” katanya di Facebook.

Jelas beliau, sudah tiba masanya bertindak lebih agresif melalui saluran undang-undang kerana Umno sudah lama bersikap ‘gentleman’.

“Insya Allah, jika ada mana-mana lagi pihak termasuk individu yang memfitnah Umno dengan apa juga bentuk laporan, komentar atau berita palsu, saya dan Pemuda Umno tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan serupa,” katanya.

Sebelum ini, Asyraf tegs mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap dua media berkenaan atas dakwaan yang dikatakannya sebagai palsu.

Beliau mendakwa, apa yang dilaporkan Malaysiakini sama ada perdana menteri didesak untuk membubarkan Parlimen atau dipecat adalah fitnah dan berniat jahat untuk mencipta persepsi negatif terhadap Umno.

Katanya, Awani yang turut membuat “berita fitnah” tempoh hari kononnya mesyuarat ketua bahagian Umno ada mendesak untuk Ismail campur tangan dalam keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung kes SRC dihadapi Najib Razak.

Najib kini sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun, selain dikenakan denda RM210 juta susulan keputusan mahkamah tertinggi itu mengekalkan keputusan sabitan dan hukuman diputuskan Mahkamah Rayuan.

Tiada ulasan: