"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Memahami kenaikan Dollar AS dan penurunan Ringgit Malaysia

HarapanDaily.com
Memahami kenaikan Dollar AS dan penurunan Ringgit Malaysia.
Megat Hisemudin Megat Kasim

Saya selalu menulis tentang kenaikan Ringgit berbanding Dollar AS sekarang yang disebabkan oleh kenaikan faedah dan pelbagai faktor lain yang mengukuhkan Dollar AS.

Namun ada segelintir yang memberi komen mengatakan saya pro-walanon dan mempertahan kerajaan sekarang.

Sebenarnya saya tidak menganggotai mana-mana parti politik tetapi lebih cenderung menyokong BN. Kerana tidak salah seseorang menyokong mana-mana parti politik yang serasi dengan prinsip dirinya.
Seorang penyokong BN pula marahkan saya kerana mempertahan kerajaan sekarang dalam penulisan saya.

Namun saya berpendapat kita tak seharusnya semua perkara hendak dipolitikkan terutamanya dalam hal ekonomi. Negara harus maju ke hadapan dan PRU16 dalam 4 1/2 tahun lagi.

Apabila Ringgit mencecah RM4.76 saya ada menulis petang tadi dan mengatakan kita tidak mampu untuk melawan Dollar AS yang menyebabkan kenaikan Ringgit.

China dan Jepun dalam dua minggu ini juga gagal untuk menurunkan Yuan dan Yen dengan kaedah intervensi iaitu menggunakan rizab bank pusat untuk membeli matawang sendiri di pasaran agar nilainya dapat diturunkan.

Namun beliau marah-marah mengatakan mengapa era DS Najib boleh turunkan Ringgit dari RM4.40 kepada RM3.80 tetapi kerajaan sekarang tak boleh lakukan?
Inilah masalahnya rakyat yang tidak faham tentang mekanisma kewangan. Semuanya dicampur-adukkan.

Saya sebutkan sekarang kenaikan Ringgit kerana Federal Reserve iaitu bank pusat Amerika asyik menaikan kadar faedah menyebabkan permintaan terhadap Dollar AS semakin tinggi. Sebaliknya matawang asing menyusut.

Ia berbeza semasa DS Najib menjadi Perdana Menteri pengukuhan Ringgit lebih kepada faktor harga minyak mentah dunia.
Lain-lain sebab hanya sampingan sahaja.

Kita lihat semasa Arab Spring antara tahun 2011 – 2014 harga minyak mentah melonjak antara USD100 – USD120. Malaysia mendapat faedah sebagai pengeluar minyak walaupun tidak banyak.Dengan itu Ringgit mengukuh antara RM2.97 – RM3.16.

Antara tahun 2015 – 2017 adalah ketika harga minyak jatuh menjunam dan pada tahun 2016 pernah mencecah USD35 setong. Dalam 3 tahun itu harga minyak turun naik secara drastik. Ketika itu nilai Ringgit bergerak antara RM3.60 ke RM4.41.

Selepas tahun 2017 barulah harga minyak kembali stabil. Dari USD55 naik kepada USD80 di awal tahun 2018 beberapa bulan sebelum PRU14.

Ketika inilah Ringgit mengukuh dari RM4.40 kepada RM3.80. Kerana negara menerima lebih banyak Dollar AS dalam penjualan minyak mentah.

Namun orang tidak mahu mengikuti perkembangan kewangan dan kaitannya dengan harga minyak. Sekarang pula harga minyak sudah stabil sekitar USD90 setong.
Sebaliknya yang membuatkan turun naik Ringgit sekarang tidak lagi dipengaruhi oleh harga minyak tetapi faktor pengukuhan Dollar AS.
_____________________________________________________________________________________
Megat Hisemudin Megat Kasim, seorang pengarang matematik dan penganalisa politik.

Tiada ulasan: