"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terengganu: Premis kibar bendera Israel undang kemarahan ramai

NORHASPIDA YATIM
Gambar tular di media sosial menunjukkan bahagian dari sebuah premis yang mengibarkan bendera Israel. - Foto media sosial
Gambar tular di media sosial menunjukkan bahagian dari sebuah premis yang mengibarkan bendera Israel. - Foto media sosial
KUALA TERENGGANU - Dua keping gambar memaparkan sebuah premis yang didakwa mengibarkan bendera Israel di sebuah kawasan di Terengganu tular di media sosial sejak petang Khamis.

Beberapa hantaran dimuat naik menerusi grup di media sosial menunjukkan gambar premis berkenaan yang dikatakan telah mengundang kemarahan ramai.

Bagaimanapun, menurut hantaran tersebut, pelaku memohon maaf dan telah menurunkan bendera berkenaan.

Difahamkan, motif kejadian dalam siasatan pihak berkuasa dan orang ramai diminta bertenang serta tidak mengambil tindakan sendiri.

Sementara itu, menjengah komen netizen kebanyakannya meluahkan rasa kesal ekoran tindakan tersebut.

Hayati Tasyriq berkata, pelaku tidak berapa sihat dan kini dalam pemantauan pihak berkuasa.

Sementara itu, Asrul Musa berkata, tindakan itu amat memalukan dan tidak peka terhadap sensitiviti seluruh umat Islam yang ketika ini berduka dengan tragedi berdarah yang melanda negara Islam Palestin.

Seorang lagi pengguna media sosial, Faith Schiudere mempersoalkan hukuman terhadap tindakan mengibarkan bendera Israel.

"Boleh kena dakwa ke kes gini (macam ni), betul tak beretika tetapi jenayah ke," soalnya.

Sehingga Khamis, lebih 3,000 penduduk Palestin dilaporkan telah terkorban dengan lebih 12,000 cedera akibat serangan rejim zionis ke atas Semenanjung Gaza.

Difahamkan, lebih 1,000 kanak-kanak terbunuh dalam 11 hari serangan udara Israel ke atas Semenanjung Gaza dengan purata seorang kanak-kanak terkorban setiap 15 minit menjadikan golongan itu satu pertiga daripada jumlah kematian.

Tiada ulasan: