"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Pulangkan ikan arowana, jelas ia milik orang lain’

KHAIRUL MOHD. ALI
SEORANG penduduk menangkap ikan arowana yang terlepas selepas kolam ternakan itu pecah di Kampung Tengah Layang, Kluang.
JOHOR BAHRU – Ribuan ikan arowana yang hanyut selepas kolam takungan ternakan haiwan itu di Kampung Tengah Layang, Kluang pecah perlu dipulangkan kepada pemiliknya.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Johor, Mohd. Fared Mohd. Khaled berkata, hal itu kerana masyarakat umum tahu siapa pemilik haiwan berkenaan.

Menurut beliau, tindakan mengambil ikan-ikan berkenaan untuk kegunaan sendiri adalah tidak wajar.

“Jika jelas ia milik orang lain dan kita tahu siapa pemiliknya, hendaklah kita pulangkan kepada pemilik. Itu sebaik-baik akhlak seorang Muslim, malah semua agama mendidik kita agar tidak mengambil hak orang lain.

“Kita kita tidak boleh makan atau ambil sesuatu yang bukan hak, malah kita bimbang ia menjadi darah daging jika datang dari sumber yang tidak sah,” katanya ketika dihubungi pemberita, di sini hari ini.

Tambah Mohd. Fared, situasi tidak sama sekiranya pemilik ikan memberi kebenaran atau menghalalkan kepada sesiapa untuk mengambil ikan tersebut.

Sementara itu, penternak ikan arowana komersial yang dikenali sebagai Ng Ah Phau mendakwa ikan-ikan berkenaan adalah miliknya dan diternak di 13 buah kolam di Kampung Tengah Layang.

Katanya, dia mengalami kerugian bernilai jutaan ringgit apabila sebanyak 15,000 ikan arowana induk yang dipelihara sejak 30 tahun lalu hanyut selepas kolamnya pecah. – KOSMO! ONLINE

Tiada ulasan: