"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rakyat Malaysia terhidu gas beracun di Singapura meninggal dunia

Bernama

SINGAPURA: Seorang pekerja subkontraktor rakyat Malaysia yang dirawat di ICU Hospital Besar Ng Teng Fong menjadi korban kedua dalam insiden terhidu gas beracun di Loji Rawatan Air Choa Chu Kang minggu lepas.

Jurucakap Agensi Air Nasional Singapura (PUB) berkata, lelaki berusia 24 tahun yang bekerja untuk PUB Stargroup Est itu meninggal dunia akibat kecederaannya kira-kira 10 malam semalam.

Sementara itu, seorang warga Malaysia berusia 39 tahun yang turut terlibat dalam kejadian itu dipindahkan dari ICU semalam dan berada dalam keadaan stabil.

Dalam kejadian pada 23 Mei lepas, tiga pekerja subkontraktor asing ditemui tidak sedarkan diri akibat terhidu gas hidrogen sulfida semasa melakukan pembersihan tangki rutin di loji rawatan air tersebut.

Seorang pekerja disahkan meninggal dunia di hospital pada hari yang sama, manakala dua lagi dirawat di ICU hospital itu.

“PUB ingin merakamkan ucapan takziah kepada keluarga dan orang tersayang pekerja tersebut. Bersama-sama dengan kontraktor kami, kami melakukan segala yang mungkin untuk menyokong keluarganya dalam tempoh sukar ini.” kata seorang jurucakap dalam kenyataan hari ini.

PUB berkata, pihaknya bekerjasama sepenuhnya dengan siasatan Kementerian Tenaga Manusia dan sedang menjalankan siasatan keselamatan sendiri berikutan kejadian tersebut.

Loji rawatan air tersebut, yang terletak di bahagian barat Singapura, ialah loji rawatan air kedua terbesar di negara itu dan mempunyai kapasiti rawatan sebanyak 80 juta gelen sehari.

Tiada ulasan: