"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengiring TMJ disiasat polis dakwaan serang OKU

Elill Easwaran

KUALA LUMPUR: Salah seorang pengiring Pemangku Sultan Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim sedang disiasat selepas didakwa menyerang seorang lelaki kurang upaya di sebuah hotel di sini semalam.

“Kertas siasatan telah dibuka di bawah Seksyen 323 (kerana dengan sengaja menyebabkan kecederaan),” kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Shuhaily Zain pada sidang media.

“Belum ada tangkapan lagi, jadi kami tidak tahu mengapa lelaki itu diserang. Malah lelaki kurang upaya yang membuat laporan itu tidak pasti mengapa dia diserang.”

Ketika ditanya sama ada pengadu masih dirawat di hospital, Shuhaily berkata, beliau enggan mengulas.

Seksyen 323 Kanun Keseksaan membawa hukuman penjara maksimum setahun, denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Dalam perkembangan lain, Shuhaily juga berkata sejak awal bulan ini, polis telah menahan 21 anggota kumpulan yang dikenali sebagai ‘Geng TR’, yang terdiri daripada lima kumpulan berbeza.

“Siasatan mendapati Geng TR terdiri daripada Geng 08, Geng 18, Geng 21, Geng 24 dan Geng 36,” katanya.

Beliau berkata 20 daripada mereka yang ditahan akan didakwa di Mahkamah Shah Alam hari ini, manakala seorang anggota kini sedang menjalani rawatan di Institut Jantung Negara (IJN)

“Mereka akan didakwa mengikut Seksyen 130 V(1) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara antara lima dan 20 tahun jika sabit kesalahan,” katanya.

Menurut Shuhaily, kira-kira 10 lagi individu yang dikaitkan dengan kumpulan itu masih bebas dan sedang giat diburu polis.

Ditanya mengenai tempoh risikan yang membawa kepada penahanan, Shuhaily berkata ia mengambil masa dua tahun berikutan penglibatan pelbagai kumpulan samseng.

Tiada ulasan: