"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas Gabenor Bank Negara, Zeti Akhtar Aziz: 1MDB: Bekas CEO AmBank cuba sembunyikan salah laku

Malaysiakini

BICARA 1MDB | Bekas Gabenor Bank Negara, Zeti Akhtar Aziz berkata bekas ketua eksekutif AmBank, Ashok Ramamurthy cuba menyembunyikan salah laku di bank komersial itu sepanjang tempoh perkhidmatannya.

Saksi pendakwaan tersebut memberi keterangan semasa pemeriksaan balas oleh Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib dalam perbicaraan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram terhadap bekas perdana menteri, Najib Razak melibatkan dana RM2.27 bilion 1MDB.

"Dia (Ashok) ingin menyembunyikan salah laku semasa tempohnya sebagai Ketua Eksekutif AmBank kerana jika dia telah melihat sebarang kesalahan semasa memegang jawatan itu, dia sepatutnya mengambil tindakan," kata Zeti di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Pendakwa berhujah bahawa Najib menerima berbilion ringgit daripada 1MDB melalui AmBank.

Tiada ulasan: