"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anggota bomba ditahan disyaki sebabkan kebakaran ragut 137 nyawa

AFP
GAMBAR fail menunjukkan seorang wanita melintasi kenderaan yang terbakar di bandar peranginan Vina del Mar, pada Februari lalu. FOTO AFP
GAMBAR fail menunjukkan seorang wanita melintasi kenderaan yang terbakar di bandar peranginan Vina del Mar, pada Februari lalu. FOTO AFP
Santiago: Seorang bomba ditangkap Jumaat lalu di Chile kerana disyaki memulakan kebakaran pada Februari lalu yang mengorbankan 137 orang di bandar peranginan Vina del Mar, kata pihak berkuasa.

"Satu waran tangkap telah dikeluarkan hari ini terhadap individu yang memulakan kebakaran pada bulan Februari di kawasan Valparaiso," kata Pengarah Polis Eduardo Cerna dalam sidang akhbar.

Beberapa kebakaran berlaku serentak pada 2 Februari di sekitar bandar pantai Vina del Mar, 70 batu (110 kilometer) di barat laut ibu negara Chile, Santiago.

Api merebak pantas dipercayai disebabkan angin dan gelombang haba mencecah sehingga 40 darjah Celsius (104 darjah Fahrenheit).

Media tempatan melaporkan anggota bomba itu berusia 22 tahun yang menyertai pasukan itu setahun setengah yang lalu.

"Kami benar-benar hancur dengan apa yang berlaku, ia adalah satu insiden yang sepenuhnya terpencil... kami telah berkhidmat di Valparaiso selama lebih dari 170 tahun dan tidak dapat membenarkan perkara-perkara sedemikian," kata Vicente Maggiolo, komander Syarikat Bomba ke-13 bandar Valparaiso, kepada wartawan.
-hmetro 

Tiada ulasan: