"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mustahil Muhyiddin masih ada majoriti selepas Ahli Parlimen kerajaan tarik sokongan, kata pembangkang

FMT Reporters

PETALING JAYA: Pembangkang mendakwa mustahil Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mempunyai sokongan majoriti susulan Ahli Parlimen daripada kerajaan sendiri mengumumkan penarikan balik sokongan mereka, semalam.

Menerusi kenyataan hari ini, kumpulan Ahli Parlimen pembangkang itu turut mendesak Muhyiddin dan seluruh Jemaah Menteri agar akur dengan meletakkan jawatan.

“Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan bersama Ahli Parlimen Tuaran (UPKO), Simpang Renggam (Bebas), Selangau dan Sri Aman (PSB), menegaskan bahawa kami tetap menolak kepimpinan Mahiaddin.

“Adalah mustahil Mahiaddin masih mempunyai sokongan majoriti Ahli-Ahli Dewan Rakyat selepas pengumuman penarikan balik sokongan sejumlah Ahli Parlimen Kerajaan semalam,” katanya dalam kenyataan bersama.

Kenyataan itu dibuat Presiden PKR Anwar Ibrahim, Presiden Amanah, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, Presiden Upko Wilfred Madius Tangau, dua Ahli Parlimen Parti Sarawak Bersatu (PSB), Baru Bian serta Masir Kujat dan Ahli Parlimen Bebas, Maszlee Malik.

Terdahulu, Muhyiddin mendakwa beliau masih mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen dan bersedia menghadapi usul undi percaya terhadapnya di Dewan Rakyat bulan depan.

“Melalui cara ini (usul percaya), kedudukan saya sebagai Perdana Menteri dan kerajaan Perikatan Nasional yang memerintah dapat ditentukan mengikut lunas undang-undang dan Perlembagaan,” katanya dalam perutusan khas.

Semalam, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mendakwa kerajaan pimpinan Muhyiddin hilang majoriti apabila Ahli Parlimen Umno yang “angkanya mencukupi” menghantar surat akuan kepada Agong, menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin.

Beliau mendesak Muhyiddin berundur segera.

Tiada ulasan: