"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa Ismail Sabri berdegil mahu bersama Mahiaddin?

NASUHA RAHMAN

Sidang media yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob semalam disifatkan telah memakan dirinya dan menikam balik bosnya Tan Sri Mahiaddin Md Yassin.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Dr Puad Zarkashi berkata peletakan jawatan Menteri Pengajian Tinggi Noraini Ahmad sekali gus telah memalukan Ismail kerana mempunyai “weightage”.

Tambahan pula, katanya, Noraini adalah Ketua Wanita Umno yang bertaraf Timbalan Presiden yang mempunyai akar umbi Umno yang besar dan penting.

“Itu yang Muhyiddin mahukan. Tetapi Ismail gagal deliver untuk PM,” katanya.

Dalam pada itu, kesilapan Ismail yang telah memasukkan Ahli Parlimen Tanjung Karang Noh Omar dan Ahli Parlimen Baling Azeez Rahim dalam senarai sokong Mahiaddin sedangkan mereka menafikan.

“Mereka mengakui tidak sokong PN, sekali lagi Ismail dimalukan,” ujarnya.

Katanya juga, Ismail berselindung guna naratif mentaati titah YDP Agong di mana Baginda mahu keabsahan Kerajaan PN ditentukan oleh Parlimen September nanti.

“Sedangkan semua tahu, jika Umno tidak hantar senarai 8 MP yang tarik sokongan, tidak mungkin PM tertekan dan benarkan usul “undi percaya” dibentang di Parlimen,”tambah Ismail.

Sidang media itu juga, katanya, Ismail Sabri telah mendedahkan dirinya sebagai penentang keputusan parti di mana dalam mesyuarat MKT dia berikrar akur keputusan parti dan sedia letak jawatan.

“Rupanya dia masuk kumpulan yang ikut agenda musuh Umno. Sepatutnya dia bersolidariti dengan partinya sendiri,” katanya beliau lagi.

Kini katanya, Wanita, Pemuda dan Puteri Umno tidak bersama dengannya termasuklah pengerusi-pengerusi perhubungan negeri juga tidak bersamanya.

Dan katanya, Ismail Sabri hanya didokong oleh MP Umno yang sudah jumpa pintu keluar seperti Idris Jusoh, Ahmad Hamzah, Ismail Mutalib, Nazri, Mastura, Halimah, Annuar Musa, Zahidi, Sahar, Shahidan, Hassan Ariffin dan Tajuddin.

“Warkah YDP Agong 29 Julai menzahirkan rasa murka dan dukacita Baginda kepada PM dan Kerajaan PN kerana isu Ordinan Darurat.

“Kenapa Ismail Sabri berdegil untuk bersama dengan Muhyiddin?”soal beliau.

Tiada ulasan: