"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahmad Maslan sekolahkan penyokong PN

Ahmad Maslan ajar matematik kira majoriti Muhyiddin

Malaysiakini 

Setiausaha Agung Umno, Ahmad Maslan membuat perkiraan matematik mudah berhubung majoriti dimiliki Perdana Menteri Muhyiddin Yassin selepas 11 ahli Parlimen parti itu menarik sokongan.

Ahli Parlimen Pontian itu berkata selepas 11 wakil rakyat Umno menarik sokongan, jumlah majoriti dimiliki Muhyiddin kini tinggal 103.

"Matematik mudah. Disebut 31 sokong Mahiaddin (Muhyiddin) daripada 42. Maka 42-31=11 tak sokong (sebenarnya lebih)

"Kerajaan sebelum ini ada 114. Tolak 11 tinggal 103 MP (ahli Parlimen) ada 222. Meninggal dunia dua tinggal 220. Majoriti perlu 110+1=111.

"103 tentulah bukan lebih daripada 111. Rumusan, 103 bukan majoriti," katanya di laman sosialnya, hari ini.

Terdahulu,Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mendakwa seramai 31 ahli Parlimen BN menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) sehingga parlimen bersidang September ini.

“Pendirian kami adalah ahli parlimen junjung kasih dan junjung titah Yang di-Pertuan Agong iaitu perkenankan supaya kerajaan har ini meneruskan pentadbirannya dan akan menentukan keabsahan ini di parlimen,” katanya.

Perkara itu diumumkan dalam sidang medianya petang tadi.

Ismail membacakan senarai itu, yang didapati terdapat tiga nama bertindih dengan senarai kem Presiden Umno Zahid Hamidi - yang menolak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Nama-nama yang bertindih itu ialah:

Mohd Nizar Zakaria (Parit)

Noh Omar (Tanjong Karang)

Azeez Abdul Rahim (Baling)

Selepas sidang media Ismail Sabri, Noh dan Azeez tampil menjelaskan dakwaan yang dia menyokong PN.

Noh dan Azeez dia sekadar hadir pertemuan ahli Parlimen Umno dengan timbalan Perdana menteri saja.

Tiada ulasan: