"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas rakan strategik tidak boleh dipercayai

HARUN ZAKARIA

Patutlah Umno Johor pun tidak percaya dengan rakan mereka Pas, kini boleh ditafsirkan selepas kejadian huru-hara politik negara, Pas langsung tidak mempedulikan atau menyambut baik pendirian dari Umno.

Nah, Umno kini terus dilupakan oleh Pas yang dahagakan jawatan, kuasa dan takhta yang diberikan oleh Mahiaddin atau Din Pagoh anak kiyai Yasin. Semalam pun pemimpin Pas telah mengeluarkan sebahagian dari pemimpin Umno dengan panggilan kluster mahkamah.

Ini sindiran yang menghujahkan bahawa Pas hanya mahukan kepimpinan Din Pagoh kekal serta secara langsung menolak pendirian Umno. Memang Umno kena tipu selama ini oleh Pas.

Pas pun telah melihat bagaimana ketelusan Umno dalam berkawan. Sepertimana nasib Pas di Johor yang tidak langsung diraikan oleh Umno, begitulah Pas mulai curiga dengan keikhlasan Umno dalam hubungan mereka selama ini.

Agenda ke ‘laut’

Jelas, Pas dan Umno hanya mempergunakan Muafakat Nasional (MN) sebagai alat untuk masing-masing bermain emosi khususnya terhadap Melayu Islam dalam negara ini. Selepas apa yang dikejar mereka sudah diperolehi, agenda mereka pastinya ke ‘laut’.

Pas pula pastinya hanya berkeinginan kuasa semata-mata manakala Umno juga mempunyai matlamat yang sama. Masing-masing hanya mahukan kuasa dan kedua-duanya hanya cuba memperalatkan satu sama lain.

Kini jelas, MN sudah berkubur dan apa yang tinggal hanyalah PN dan BN. Bukan itu sahaja malah pertembungan antara Pas dan Umno semakin marak seperti di Johor apabila Pas yang hanya ada satu kerusi Dun sahaja turut berbunyi mempertahankan Din Pagoh.

Umno di Johor pula mengambil langkah berjaga-jaga demi keberlangsungan pemerintahan mereka kerana majoriti yang amat tipis dimiliki mereka. Hasni Mohamed sebagai Menteri Besar (MB) di Johor pastinya tidak mahu kerajaan Johor tumbang.

Namun, Pas turut tidak dirai di negeri ini. Ternyata, hubungan kedua-dua parti tua itu hanyalah sebuah wayang opera untuk memperalatkan rakyat dengan agenda kononnya demi mempertahankan maruah bangsa dan agama, namun semua itu bohong semata-mata.

Tiada ulasan: