"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zahid: ‘Pasukan propaganda’ RM40 juta tanam persepsi kes tinggi Covid ‘tak dapat dielak’

FMT Reporters

PETALING JAYA: Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi mendakwa satu pasukan propaganda cuba memperkecilkan keseriusan pandemik Covid-19 ketika beliau terus mengulangi kegagalan kerajaan dalam menangani krisis kesihatan itu.

Katanya, lebih 10,000 orang meninggal dunia akibat virus itu dan lebih 1,000 orang sedang bertarung nyawa di unit rawatan rapi (ICU). 

Beliau berkata, kes baharu terus mengatasi kes sembuh, dengan lebih 1.2 juta orang dijangkiti virus itu setakat ini.

“Tetapi, mereka cuba menggambarkan ini ‘standard’.

“Sebab ada negara lain ramai mati, maka tidak perlu bising-bising. Jangkitan tinggi wabak adalah ‘acceptable’ dan ‘unavoidable’ (boleh diterima dan tidak boleh dielakkan).

“Pasukan propaganda bernilai RM40 juta berusaha menanam persepsi ini,” tulisnya di Facebook, dipercayai merujuk J-Kom, Jabatan Komunikasi Komuniti kerajaan.

Mei lalu, media melaporkan J-Kom diperuntukkan RM40 juta untuk menyebarkan maklumat.

Zahid berkata, Umno tidak boleh menerima perkara sedemikian dan percaya Malaysia mempunyai kemampuan untuk membendung pandemik itu.

“Tetapi, mereka yang menguruskan pandemik yang telah gagal.”

Bulan lalu, Umno mengumumkan keputusannya menarik balik sokongan kepada Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri dan menuntut beliau meletak jawatan, antara lain kerana Putrajaya gagal menangani krisis kesihatan itu.

Baru-baru ini, parti itu turut menarik balik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional.

Tiada ulasan: