"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa timbalan Ismail?

Imran Ariff

Bekas pemimpin Umno, Hamzah Zainudin dan Mustapa Mohamed serta bekas timbalan presiden PKR, Azmin Ali disebut-sebut untuk mengisi kerusi timbalan perdana menteri.

PETALING JAYA: Persoalan kini ialah siapa yang akan menjadi timbalan perdana menteri, susulan pengumuman Istana Negara yang menamakan Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri ke-9.

Spekulasi mengatakan Bersatu, yang memutuskan untuk menyokong Ismail selepas Presidennya Muhyiddin Yassin digulingkan, akan mendesak calonnya menjadi timbalan perdana menteri dan penganalisis berbelah bahagi berhubung siapa ialah calon terbaik.

Satu mesej jelas ialah Bersatu perlu memilih seorang calon yang boleh diterima Umno dan penyokongnya.

“Ada banyak nama yang timbul, seperti Hamzah Zainudin, Azmin Ali, Tok Pa (Mustapa Mohamed) dan malah khabar angin mengatakan bekas menteri besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mungkin dipilih,” kata Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura kepada FMT.

“Siapa pun yang mereka pilih, mereka perlu memastikan ia dapat membantu mengekalkan hubungan muhibah dengan Umno kerana Bersatu memerlukan bantuan mereka untuk memenangi kerusi pada pilihan raya umum akan datang.”

Katanya, individu seperti Tok Pa tidak mendatangkan kontroversi, manakala Hamzah dan Azmin dilihat boleh menimbulkan polarisasi dan Umno mungkin tidak menerima mereka.

Oh berkata, persepsi umum terhadap Tok Pa adalah “teknokrat” – individu yang memiliki kepakaran teknikal tinggi – dapat mengimbangi perasaan benci sesetengah orang dalam Umno atau akar umno terhadap bekas ahli parti itu.

Tok Pa meninggalkan Umno untuk menyertai Bersatu pada September 2018, susulan kejatuhan kerajaan Barisan Nasional.

Tunku Mohar Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa menjangkakan Hamzah akan menjadi pilihan popular dalam Bersatu disebabkan hubungan lamanya dengan Umno.

“Sebahagian akar umbi Bersatu mungkin berhujah yang seseorang seperti Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi, Redzuan Md Yusof perlu diberikan ganjaran atas kesetiaannya kerana beliau bersama parti sejak awal lagi.

“Tetapi, saya dengar dari beberapa sumber dalam Umno yang Hamzah akan menjadi pilihan mereka daripada Bersatu kerana beliau bersama mereka sebelum berpaling tadah.

“Beliau mungkin diterima Umno dan pemilihannya juga akan memuaskan hati akar umbi Bersatu, tetapi ia perlu memberitahu berapa ramai akar umbinya.”

Tiada ulasan: