"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rakyat lancar petisyen tidak mahu Ismail jadi PM

SURI LAILA

Belum pun ditabal sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-9, Datuk Seri Ismail Sabri semakin menerima penolakan apabila sebuah petisyen membantah pelantikannya telah dilancarkan sejak semalam.

Petisyen yang digerakkan dalam tempoh 24 jam itu meraih hampir 200,000 tanda tangan rakyat Malaysia.

Petisyen berkenaan menulis bahawa rakyat Malaysia tidak mahukan Ismail Sabri dilantik sebagai Perdana Menteri kerana beliau sewaktu menganggotai kerajaan Perikatan Nasional (PN) telah cuai dan gagal menangani pandemik Covid-19.

Ketika ini, Ismail dipercayai memperoleh sokongan 114 Ahli Parlimen menjadikan kelebihan kini berpihak padanya.

Jika kesemua sokongan itu dapat disahkan di hadapan Yang di-Pertuan Agong hari ini, maka Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal mendapat sokongan majoriti dengan jumlah terkini hanya 105 sokongan Ahli Parlimen.

Agong juga akan bermesyuarat bersama Majlis Raja-raja Melayu jumaat ini bagi memutuskan hal berkenaan perdana menteri dan kerajaan baharu.

Tiada ulasan: