"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bukan sahaja media Indonesia, dunia turut lapor kerajaan korup akan naik semula

SURI LAILA

Politik Malaysia sudah menjadi tumpuan negara-negara luar sejak beberapa hari lalu selepas Tan Sri Mahiaddin Md Yasin meletakkan jawatan kerana tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti Ahli Parlimen.

Tumpuan kini terarah kepada Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang dikatakan mempunyai sokongan majoriti untuk mengambil kedudukan Mahiaddin.

Situasi ini mendapat laporan-laporan meluas dari seluruh negara.

Bagaimanapun, laporan berkenaan pelantikan Perdana Menteri baharu kali ini dikaitkan dengan skandal rasuah parti itu.

Terbaru, portal berita Indonesia melaporkan jangkaanya bahawa pemimpin dari parti yang terlibat dengan skandal korupsi terbesar di Malaysia akan kembali semula menguasai negara.

Negara itu melaporkan, “Meski korup, Umno berpeluang besar isi posisi PM Malaysia”.

Portal berita The Guardian yang berpengkalan di US juga melaporkan hal sama dan menyebut “Ismail Sabri bakal dilantik sebagai Perdana Menteri, mengembalikan semula kekuasaan parti itu selepas terpalit dengan skandal 1MDB”.

Nikkei Asia pula melaporkan “Imej Umno yang tercemar dengan skandal akan ambil alih pejabat PM,”.

Pada jam 2.30 petang nanti, Raja-Raja Melayu akan bermesyuarat memutuskan hal berkenaan perdana menteri baharu.

Perbincangan khas berkaitan kemelut politik semasa negara itu merupakan kali kedua diadakan di bawah pemerintahan Seri Paduka Baginda berikutan perletakan jawatan dua Perdana Menteri yang hilang sokongan majoriti.

Setakat ini, hanya dua nama yang mendapat saingan sengit iaitu Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan juga Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan: