"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli Parlimen: cuma 1 minit menghadap Agong untuk sahkan SD

1 minit menghadap Agong, namakan calon PM, sahkan SD dihantar, kata Ahli Parlimen

FMT Reporters

Salim Sharif berkata, semua Ahli Parlimen diminta menamakan calon perdana menteri yang disokong untuk mengesahkan akuan berkanun dihantar semalam. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Jempol, Salim Sharif berkata, mereka diberi masa kira-kira seminit untuk membuat perakuan calon perdana menteri yang disokong ketika menghadap Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di Istana Negara.

Beliau berkata, semua Ahli Parlimen diminta menamakan calon yang disokong untuk mengesahkan akuan berkanun yang dihantar semalam.

“Ambil masa kira-kira seminit sahaja. Kami diminta memperkenalkan diri, mewakili Parlimen mana dan siapa calon sokongan.

“Sesi dijalankan secara seorang demi seorang bersama Yang di-Pertuan Agong,” katanya menurut laporan Berita Harian.

Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, tidak bersama ketika sesi menghadap itu.

Sementara itu, seorang Ahli Parlimen dari Sarawak yang enggan namanya didedahkan mengesahkan sesi itu berlangsung kira-kira seminit sahaja secara bergilir.

Katanya, Ahli Parlimen juga diminta membuat perakuan calon yang disokong mereka.

Hari ini, seramai 114 Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN), GPS, PAS dan Bebas dijadualkan menghadap Agong secara berperingkat.

Tiada ulasan: