"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lina Mukherjee didakwa hina agama Islam


LINA Mukherjee (kanan) hadir di Balai Polis Sumatera Selatan kelmarin.-AGENSI
JAKARTA: Bahagian Siasatan Jenayah Khas Polis Wilayah Sumatera Selatan menamakan pempengaruh, Lina Mukherjee sebagai suspek dakwaan mempersendakan agama Islam melalui video aksinya memakan babi di laman TikTok baru-baru ini.

Pengarah Siasatan Jenayah Khas, Komisioner Agung Marlianto berkata, penentuan pendakwaan adalah mengikut prosedur dan undang-undang negara.

Malah, Agung berkata, polis turut memanggil tiga pakar dalam bidang maklumat dan transaksi elektronik; bahasa serta undang-undang jenayah untuk menganalisis kandungan video yang dimuat naik Lina.

Lina yang beragama Islam tular di media sosial kerana memuat naik video di TikTok menunjukkan dia memakan hidangan kulit babi atas alasan didorong rasa ingin tahu.

Wanita Indonesia itu diburu pihak berkuasa selepas didakwa menghina Islam kerana memakan kulit babi berkenaan sambil membaca Bismillah.

Difahamkan, selepas video Lina tular, seorang peguam bernama M. Syarif Hidayat membuat laporan polis dan Majlis Ulama Indonesia (MUI) Sumatera Selatan pada 18 April lalu turut mengeluarkan kenyataan mengutuk tindakan itu.

Lina hadir di balai polis dengan memakai baju hijau dan seluar putih ditemani dua pembantunya namun enggan mengulas ketika cuba ditemu ramah wartawan.

Lina tidak hadir ketika dipanggil memberi keterangan bulan lalu namun akur dengan panggilan kedua semalam selepas polis memaklumkan akan mengambil tindakan tegas jika tiada sebarang respon diberikan wanita itu.-AGENSI
-utusanonline

Tiada ulasan: