"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terkejut bunyi letupan bunga api, bayi 38 hari meninggal dunia


ASTUNGGAL memohon maaf berhubung insiden yang berlaku dan menegaskan dia tidak mempunyai niat untuk mengganggu jiran tetangga. - AGENSI
GRESIK: Seorang bayi berusia 38 hari meninggal dunia, dipercayai terkena serangan sawan akibat terkejut bunyi kuat bunga api yang dipasang di Benjeng, Gresik Sabtu lalu.

Insiden itu bermula apabila seorang penduduk, Astunggal, 53, memasang bunga api bagi meraikan sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Disebabkan bunyi kuat, bayi yang baru lahir, yang merupakan anak jirannya dipercayai terkena sawan kerana bunyi kuat.

Bayi itu kemudiannya dikejarkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan sebelum meninggal dunia beberapa hari selepas itu.

Sehubungan itu, Astunggal memohon maaf kepada keluarga bayi berkenaan berikutan insiden yang berlaku.

Lelaki itu menceritakan, dia berkumpul bersama keluarganya ketika hari raya pertama di rumah mereka.

Katanya, cucu dan anak buahnya ada membawa bunga api untuk dipasang bagi memeriahkan suasana.

“Saya tiada niat untuk mengganggu jiran tetangga. Kami hanya memeriahkan suasana raya.

“Saya juga tidak sangka hal seperti ini boleh berlaku.

“Saya sedia memohon maaf kepada keluarga jiran jika mereka beri saya peluang untuk berbuat demikian,” katanya.

Polis memberitahu, jarak rumah Astunggal dengan jirannya dianggarkan sejauh 15 hingga 20 meter.

Selain itu, beberapa jiran sekitar turut memasang mercun dan bunga api pada hari kejadian.

Sementara itu, wakil keluarga bayi berkenaan menyatakan, mereka hanya mahu Astunggal memohon maaf secara ikhlas berhubung insiden yang berlaku.

Tiada ulasan: