"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PH yakin kuasai 50 kerusi DUN di Selangor

FMT Reporters

PETALING JAYA: Kerjasama antara Pakatan harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) akan membantu gabungan itu memenangi sekurangnya 50 daripada 56 kerusi dalam pilihan raya negeri Selangor yang akan datang, kata Pengarah pilihan raya Pakatan Harapan (PH) negeri, Yahya Mat Sahri.

Menurut laporan Sinar Harian, Yahya berkata beliau yakin prestasi PH akan lebih baik dalam pilihan raya negeri dengan sokongan pengundi BN.

“Kita yakin untuk menang lebih banyak kerusi, tidak hanya di kawasan bandar tetapi juga di kawasan luar bandar, terutama di kubu kuat BN.”

Beliau mendakwa kajian menunjukkan bahawa 50% pengundi Melayu di Selangor menyokong PH dan menambah bahawa PH yakin akan dapat mengekalkan kawalan negeri tersebut.

Terdahulu, Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Azmin Ali, menyatakan bahawa gabungan itu boleh memenangi 33 kerusi di Selangor.

Ketika ini, PH menguasai 40 daripada 55 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Selangor menerusi PKR (19), DAP (15) dan Amanah (enam).

Baki kerusi DUN tersebut disandang wakil-wakil daripada BN (lima), PN (lima), Pejuang (dua), PBM (dua) dan Warisan (satu).

Kerusi DUN Batang Kali diisytiharkan kosong pada 16 Februari selepas wakil rakyatnya, Harumaini Omar daripada Pejuang, gagal menghadiri sidang dewan negeri selama lebih enam bulan.

Pilihan raya negeri dijangka diadakan selepas Julai.

Tiada ulasan: