"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Balu warga China mati di hotel dapat pampasan lebih RM700,000

FMT Reporters

PETALING JAYA: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendapati Genting Malaysia Berhad dan anak syarikatnya bertanggungjawab atas kecuaian seorang pekerja yang menyebabkan kematian seorang warga China di sebuah hotel di Bentong, Pahang, lima tahun lalu.

Dalam saman yang dikemukakan balu si mati, mahkamah memerintahkan Genting, First World Hotels & Resorts Sdn Bhd dan pembantu pengemasannya membayar lebih RM700,000 sebagai ganti rugi kepada plaintif Wang Cuilin.

Mahkamah turut menganugerahkan kos sebanyak RM75,000.

Dalam penghakiman bertulis yang dikeluarkan semalam, Pesuruhjaya Kehakiman Raja Ahmad Mohzanuddin Shah Raja Mohzan berkata suami Wang, Xie Ning, telah mendaftar masuk ke hotel First World pada 16 Mei 2019.

Raja Ahmad berkata Xie sentiasa berhubung dengan Wang, yang tinggal di China.

Dia berkata Xie telah menghubungi isterinya sekali pada pagi 11 Jun 2019 untuk memberitahunya tentang kemenangannya di kasino hotel, tetapi selepas itu Wang tidak dapat menghubunginya.

Dia kemudian meminta rakan yang menginap di hotel yang sama untuk memeriksa Xie.

Pada 14 Jun, kerana tidak dapat menghubungi Xie sejak dua hari sebelumnya, rakannya meminta bantuan daripada kakitangan keselamatan hotel untuk membuka pintu ke bilik Xie.

Mereka mendapati dia mati dan terbaring tanpa berpakaian di lantai bilik air.

“Siasatan mendapati si mati diikat di bahagian bawah muka yang menutup hidung dan mulut, di siku yang menutup lengan dan badan, di pergelangan tangan dan pinggul, serta di lutut dan buku lali.

Untuk mengikat si mati, penjenayah menggunakan kain putih, tuala putih, tali kasut dan tali pinggang, kata penghakiman.

Raja Ahmad berkata bedah siasat yang dijalankan ke atas Xie mendapati bahawa dia meninggal dunia akibat sesak nafas. Laporan itu juga mangsa penuh dengan kesan lebam dan melecet, konsisten dengan trauma yang disebabkan oleh objek tumpul.

Beliau berkata dua warga asing – seorang Sri Lanka dan seorang Pakistan – disyaki menyebabkan kematian Xie, walaupun mereka tidak pernah didakwa.

Menurut Raja Ahmad, bukti menunjukkan bahawa pembantu pengemas hotel ketika itu, Nurul Shuhaida Dahlan, telah memberi suspek akses tanpa kebenaran ke bilik Xie tanpa mengesahkan sama ada mereka adalah tetamu yang sah.

Beliau berkata tindakan sewajarnya ialah Shuhaida mengarahkan pelaku ke kaunter penerimaan tetamu hotel untuk pengesahan sebelum membenarkan mereka masuk.

Raja Ahmad memerintahkan ketiga-tiga defendan membayar wang RM500,000 sebagai ganti rugi atas penderitaan, RM200,000 sebagai ganti rugi am dan RM10,000 untuk kehilangan nyawa.

Defendan telah memfailkan rayuan terhadap keputusan itu kepada Mahkamah Rayuan.

Tiada ulasan: