"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Orang ramai rompak kediaman bekas PM Bangladesh

Agensi
PEMANDANGAN dari udara menunjukkan penunjuk perasaan antikerajaan menyerbu istana Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina yang digulingkan di Dhaka. FOTO AFP
PEMANDANGAN dari udara menunjukkan penunjuk perasaan antikerajaan menyerbu istana Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina yang digulingkan di Dhaka. FOTO AFP
Bangladesh: Orang ramai mengambil kesempatan merompak pelbagai barangan di kediaman bekas Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina, selepas beliau meletakkan jawatannya dan melarikan diri ke luar negara, menurut rakaman siaran tempatan.

Berdasarkan laporan The New York Times, rakaman itu menunjukkan orang ramai memanjat pintu pagar kediaman itu, melemparkan barang ke dinding, merosakkan potret dan membuang makanan.

Peletakan jawatan Hasina disifatkan satu perayaan kepada rakyat Bangladesh yang meraikan keputusan berkenaan.

Siaran di media sosial dan rakaman televisyen secara langsung juga menunjukkan orang ramai mengambil ternakan dari kediaman itu termasuk ayam, itik dan arnab serta beberapa orang lagi bergambar dengan haiwan berkenaan.

Penduduk, Monsur Ali berkata dia antara ribuan orang yang memasuki kediaman perdana menteri itu dan mengambil barangan di dalamnya.

"Kami pergi ke sana kerana marah. Tiada apa-apa yang tinggal di sana," katanya.

Hasina, 76, digulingkan dari jawatannya melalui protes yang berjalan selama beberapa minggu susulan konflik dalam jawatan kerajaan yang diinginkan setiap rakyatnya, hingga membawa maut.

Hampir 300 orang dilaporkan terkorban dalam rusuhan itu.

Rakyat di negara itu juga menentang peningkatan autoritarianisme Hasina selepas 15 tahun berkuasa.

Tiada ulasan: