"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bapa Noradriana: Muka arwah anak saya hancur ada kesan ketukan objek tumpul

Alias Abd Rani
bhnews@bh.com.my
Nor Hasyim Tahir, bapa Allahyarham Noradriana, 11, ditemui pada pengebumian anaknya di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Redan, Pagoh, hari ini. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
Nor Hasyim Tahir, bapa Allahyarham Noradriana, 11, ditemui pada pengebumian anaknya di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Redan, Pagoh, hari ini. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
MUAR: Luluh hati seorang bapa apabila menuntut jenazah anak di Unit Forensik, Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) dalam keadaan muka hancur serta kesan kecederaan akibat dihentak objek tumpul.

Nor Hasyim Tahir, 43, adalah bapa kepada Allahyarham Noradriana, 11, yang maut dalam kebakaran yang turut mengorbankan ibu dan bapa mentuanya pagi semalam, memberitahu muka anaknya hancur namun tidak mengetahui puncanya.

"Saya boleh cakap keadaan anak saya mukanya hancur disebabkan bekas ketukan. Saya tidak tahu apa puncanya.

"Menurut doktor, kesan kebakaran tidaklah teruk sangat malah kematiannya juga bukan disebabkan itu (kebakaran) tapi akibat ketukan kuat di kepala.
Nor Hisyam (baju T kelabu) pada pengebumian anaknya, Noradriana di di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Redan, Pagoh, hari ini. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
Nor Hisyam (baju T kelabu) pada pengebumian anaknya, Noradriana di di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Redan, Pagoh, hari ini. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
"Itulah yang membuatkan saya sedih apabila menatap jenazahnya petang semalam," katanya ditemui selepas pengebumian Noradrian di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Redan, Pagoh, hari ini.
Lokasi kebakaran meragut nyawa tiga sekeluarga di Kampung Paya Redan, Pagoh. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
Lokasi kebakaran meragut nyawa tiga sekeluarga di Kampung Paya Redan, Pagoh. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
Dalam kejadian jam 1.30 pagi semalam, ibu bapa mentua, Mohamed Nor Mohamed Yasin, 82 dan isterinya Ara Abdul Hamid, 76, turut maut dalam kebakaran yang memusnahkan kira-kira 85 peratus rumah separuh kayu.

Bagaimanapun, selepas kejadian itu, seorang anak pasangan warga emas yang juga bapa saudara arwah Noradriana, Azman Mohamed, 48, menghilangkan diri dan gagal dikesan hingga kini.
Allahyarham Noradriana (kanan) bersama datuk dan nenek yang turut terkorban dalam kebakaran rumah di Kampung Paya Redan, Pagoh, pagi semalam. - Foto pembaca
Allahyarham Noradriana (kanan) bersama datuk dan nenek yang turut terkorban dalam kebakaran rumah di Kampung Paya Redan, Pagoh, pagi semalam. - Foto pembaca
Sementara itu, jiran Ghazali Abd Rahman, 53, pada hari kejadian mereka terdengar bunyi letupan dan menyangka ada penduduk bermain mercun.

Menurutnya lagi, apabila keluar rumah, dia melihat seorang remaja berlari di tengah jalan lalu meminta bantuan isterinya, Rozana Abdullah, 48, untuk memeriksa.

"Sebaik melihat Norazima Mohd Radhi, 14, remaja terus mendakap isteri saya dalam keadaan berlumuran darah.

"Pada masa sama, salah seorang anak saya melihat Azman menunggang motosikal berada di belakang Norazima.

"Namun, dia tidak memberhentikan motosikal sebaliknya meneruskan perjalanan memandangkan ada sebuah motosikal yang kebetulan melalui lokasi kejadian," katanya.

Katanya lagi, anaknya terus menghubungi polis bagi mendapatkan bantuan memandangkan keadaan Norazima trauma seperti ketakutan.

"Saya beranggapan mungkin Azman mengejarnya namun tidak berhenti selepas melihat ada penduduk melalui lokasi," katanya.

Tiada ulasan: