"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rusuhan terburuk, Ribuan penunjuk perasaan turun ke jalanan di UK

AFP
ORANG ramai berkumpul dalam protes menentang anti-pendatang di London. FOTO Reuters
ORANG ramai berkumpul dalam protes menentang anti-pendatang di London. FOTO Reuters
London: Beribu-ribu penunjuk perasaan anti-perkauman turun ke jalanan di beberapa bandar untuk menentang keganasan berunsur perkauman sayap kanan yang menyebabkan polis United Kingdom (UK) berjaga-jaga.

Rusuhan pada sebelah malam juga semakin kerap, yang mana masjid dan pendatang asing diserang, berlaku di seluruh pekan serta bandar di serata England dan Ireland Utara sejak tiga kanak-kanak dibunuh penyerang bersenjatakan pisau pada 29 Julai lalu.

Susulan itu, beribu-ribu polis pencegah rusuhan dikerah untuk mengawal puluhan demonstrasi sejak Rabu, yang menyasarkan peguam menguruskan isu imigresen dan bangunan yang menempatkan pencari suaka.

Bagaimanapun, kumpulan aktivis anti-fasis mengadakan rusuhan dan perhimpunan lebih besar di bandar seluruh England termasuk London, Birmingham, Bristol dan Liverpool dan Newcastle.

Berikutan itu, kerajaan meletakkan 6,000 polis pakar untuk bersiap sedia bagi menangani kira-kira 100 demonstrasi oleh aktivis sayap kanan dan penunjuk perasaan lain.

Malah, mahkamah turut memerintahkan hukuman penjara bagi pesalah kerana pihak berkuasa berusaha untuk mengelak masalah baharu, sementara cuba menangani kemelut sedia ada.

Rusuhan itu disifatkan paling teruk di Britain sejak rusuhan London 2011, yang menyaksikan hampir 430 orang ditangkap dan sekurang-kurangnya 120 didakwa selain menyebabkan beberapa negara mengeluarkan amaran perjalanan untuk UK.

Keganasan tercetus selepas kanak-kanak perempuan berusia sembilan, tujuh dan enam maut manakala lima lagi kanak-kanak cedera parah semasa serangan pisau di kelas tarian bertemakan Taylor Swift di Southport, barat laut England.

Khabar angin pada mulanya tersebar di media sosial mengatakan penyerang adalah seorang pencari suaka beragama Islam, bagaimanapun suspek kemudian dikenali sebagai Axel Rudakubana, 17, dilahirkan di Wales dan media UK melaporkan bahawa ibu bapanya berasal dari Rwanda.

Di sebalik kenyataan polis, rusuhan awal di Southport akhir bulan lalu berpusat di sekitar sebuah masjid menyaksikan penunjuk perasaan membaling batu bata dan suar ke arah pegawai polis, membakar kereta dan menyerang masjid serta sekurang-kurangnya dua hotel yang digunakan untuk pencari suaka.

Tiada ulasan: