"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pergelangan kaki kiri dipotong akibat hancur tersepit mesin

Alias Abd Rani
am@hmetro.com.my
Anggota bomba membantu mangsa selepas kaki tersepit pada mesin membuat kotak. FOTO Ihsan Bomba
Anggota bomba membantu mangsa selepas kaki tersepit pada mesin membuat kotak. FOTO Ihsan Bomba
Muar: Pergelangan kaki kiri lelaki warga Nepal terpaksa dipotong selepas hancur akibat tersepit pada mesin membuat kotak di sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Parit Jamil, Parit Jawa, di sini.

Dalam kejadian kira-kira 1 pagi tadi, bahagian terbabit gagal diselamatkan menyebabkan pasukan perubatan Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar, terpaksa mengambil tindakan itu terhadap mangsa berusia 32 tahun.

Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Johar Tumin berkata, kejadian berlaku ketika mangsa mahu mengalih kertas membuat kotak yang tersangkut pada mesin "troller".

Katanya, ketika itu mesin terbabit sedang bergerak menyebabkan kaki kirinya tersangkut hingga hancur.

"Ketika kejadian, mangsa sedang bekerja sebelum majikannya segera menutup suis mesin terbabit.

"Kami menerima panggilan kecemasan pada jam 1.20 pagi dan menggerakkan 11 anggota ke lokasi sebelum tiba kira-kira 20 minit kemudian," katanaya ketika dihubungi, di sini.

Katanya, Pasukan Keluaran Operasi (PKO) terpaksa menggunakan peralatan khas untuk memotong sebahagian besi pada mesin terbabit serta membuka ruang sekali gus membolehkan kakinya dikeluarkan.

"Kaki mangsa berjaya dikeluarkan jam 2.40 pagi tadi sebelum diserahkan kepada pasukan perubatan," katanya.

Tiada ulasan: