"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin: 'PAS hantar Rizwadi kerana Bersatu kurang 'anak lelaki'

Haspaizi Zain

Pencalonan bekas timbalan ketua Pemuda PAS Gua Musang, Mohd Rizwadi Ismail sebagai calon mewakili Bersatu dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Nenggiri umpama "kakak menolong adik".

Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan, berkata ia tidak sepatutnya menjadi isu kerana tindakan Rizwadi keluar PAS direstui pucuk pimpinan.

"Apa yang saya boleh katakan, PAS dan Bersatu adalah dua beradik yang berada dalam keluarga PN.

“PAS adalah kakak, manakala Bersatu adalah adik. Situasi yang berlaku apabila si adik mempunyai ladang, kebun getah yang luas namun kekurangan anak lelaki menyebabkan dia meminta anak daripada kakaknya untuk membantu.

“Manakala bagi pihak kakak (PAS), sudah tentu dia akan membantu apabila adiknya meminta pertolongan. Situasi inilah yang berlaku di PRK Nenggiri," katanya ketika berceramah di Kampung Bertam Lama, Gua Musang, malam tadi.

Takiyuddin memberi analogi itu sebagai mengulas kritikan terhadap calon Rizwadi yang dianggap sebagai calon dari PAS meskipun dia menyertai Bersatu.

Untuk rekod kerusi Nenggiri dimenangi Bersatu dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) tahun lalu melalui calonnya, Mohd Azizi Abu Naim yang berpaling tadah.

Susulan itu ada gesaan supaya PAS bertanding semula di kerusi yang diperuntukan kepada Bersatu itu.

Dua hari sebelum pengumuman calon dibuat, Rizwadi bertindak menyertai Bersatu bagi membolehkannya bertanding mewakili PN.

Rizwadi bakal dicabar Ketua Pemuda Umno Kelantan Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani yang mewakili BN.

"Kita pimpinan PAS sudah merestui Mohd Rizwadi atau Ustaz Wadi menyertai Bersatu dan menjadi calon di PRK Nenggiri memandangkan kami adalah adik beradik,” kata Takiyuddin lagi.

Tiada ulasan: