"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Raja Bomoh buat hal lagi letak bongkah ais dalam kuali untuk kurangkan jerebu? (Gambar)

Raja Bomoh bantu kurangkan jerebu?
Raja Bomoh bantu kurangkan jerebu? Raja Bomoh, Ibrahim Mat Zin didakwa menjalankan acara ritual bagi mengurangkan jerebu.

RAJA Bomoh, Ibrahim Mat Zin didakwa menjalankan acara ritual bagi mengurangkan jerebu.

Menurut laporan SuaraTV, Raja Bomoh berkenaan menggunakan teropong buluh dan meletakkan sebongkah ais di dalam kuali dan meminta jerebu 'membebaskan Malaysia'.

“Kita gunakan teropong sebagai simbolik, begitu juga dengan ais yang dapat membantu menjadikan suasana bebas dari jerebu,” katanya Ibrahim.

Beliau turut membacakan doa supaya jerebu hilang secepat mungkin.

Sebelum ini, Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) mengklasifikasikan perbuatan Raja Bomoh berkenaan sebagai haram.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria sebelum ini menegaskan keputusan itu dicapai setelah melihat amalan dan ajaran yang dibawa oleh bomoh terbabit.
-sinarharian-

Tiada ulasan: