"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Kami jumpa dua lelaki bogel dalam kereta’

HASIF IDRIS

MENCEGAH kemungkaran, tanggungjawab semua umat Islam tanpa mengira pangkat atau kedudukan. 

Ia boleh dilakukan mengikut kemampuan individu sama ada melalui hati, percakapan atau perbuatan. 

Menyedari peranan berdakwah kepada masyarakat, Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid Setia Alam menubuhkan Skuad Nahi Mungkar atau dikenali sebagai Skuad Pencegah Maksiat sejak 13 tahun lalu. 

Pengerusi skuad, merangkap bendahari masjid, Tengku Ibrahim Tengku A Samad Shah berkata, skuad dianggotai 12 ahli kariah itu ditubuhkan ketika rumah ibadah itu masih beroperasi sebagai surau pada 2010. 

Ia ditubuhkan bertujuan mencegah kemungkaran dengan mempunyai van khas yang diinfakkan oleh orang perseorangan. 

“Pada peringkat awal, rondaan dibuat sebanyak empat kali seminggu bermula dari pukul 10.30 malam dan berakhir hingga 3.30 pagi. 

“Tugas kami hanya menegur, menasihati dan bukan menghukum mereka yang terjebak dengan maksiat, gejala sosial serta kelakuan tidak bermoral khususnya dalam kalangan remaja,” katanya. 

Operasi turut dilakukan hasil aduan orang awam. Rondaan dilakukan sekitar kawasan tasik, taman, tempat sunyi, ruang parkir dan rumah kediaman berdekatan. 

Skuad berkenaan turut mendapat kerjasama daripada Balai Polis Komuniti Setia Alam dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). 

Ujarnya, pencegahan dibuat tanpa mengira agama dan bangsa. 

“Kami pernah jumpa dua lelaki Cina berbogel di dalam kereta, kes khalwat, tak berpuasa di bulan Ramadan, isteri berzina dengan lelaki lain dan kes jual dadah serta menemui sekumpulan pelajar Melayu yang selamba meneguk arak di kawasan taman. 

“Bila terserempak dengan kami, ramai yang lari lintang pukang sedangkan tujuan kami lebih pada menegur, mendidik dan menasihati mereka supaya tidak melakukan maksiat,” kongsinya. 

Tiada ulasan: