"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM: Rasuah dalam sektor swasta membimbangkan

Rex Tan

KUALA LUMPUR: Seramai 1,307 individu daripada sektor swasta ditahan atas dakwaan rasuah antara 2018 dan 2022, menurut pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pengarah Dasar, Perancangan dan Penyelidikan SPRM, Hafaz Nazar berkata 357 daripadanya didakwa di mahkamah.

Dalam tempoh sama, katanya, SPRM menerima maklumat kira-kira 4,960 kes dan membuka 1,060 kertas siasatan.

Bercakap dalam forum Pembangunan Lestari Bebas Rasuah, Hafaz menyifatkan statistik itu “membimbangkan”.

Beliau berkata, rasuah dalam sektor swasta dan awam biasanya berlaku membabitkan pemerolehan awam.

“Selalunya, ada pemberi dan penerima, tetapi kami memandang serius perkara ini,” katanya sambil menambah Akta SPRM dipinda untuk ia mengambil tindakan terhadap organisasi komersial, bukan hanya memfokuskan individu korup.

Seorang lagi speaker dalam forum itu mencadangkan rasuah dalam sektor swasta mungkin berpunca daripada kekurangan peluang sama rata dalam ekonomi negara.

Pushpan Murugiah, ketua pegawai eksekutif Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme berkata perusahaan kecil dan sederhana kini berdepan saingan semakin sengit daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang menurutnya melencong daripada “laluan asal” mereka ke “bidang lain”.

Justeru, beliau menggesa Putrajaya memastikan GLC kekal kepada matlamat asal supaya tidak menjejaskan sektor swasta.

Tiada ulasan: