"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiga negara Asia Tenggara iktiraf Palestin secara eksklusif

HomeBerita

K PRAGALATH

Tahukah anda? Hanya tiga negara di Asia Tenggara yang memberi pengiktirafan eksklusif kepada Palestin.

Negara-negara tersebut adalah Malaysia, Indonesia dan Brunei Darussalam.

Dua negara pula mengiktiraf Israel secara eksklusif, iaitu Singapura dan Myanmar.

Negara-negara lain di rantau Asia Tenggara yang mengiktiraf Israel dan Palestin ialah Negara Thai, Laos, Kemboja, Vietnam, Filipina dan Timpr Leste.

Kesemua negara yang tersenarai adalah negara anggota ASEAN.

Dari sudut hubungan luar, Malaysia, Indonesia dan Brunei Darussalam tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Negara-negara Asia Tenggara lain mempunyai hubungan diplomatik dan ada kedutaan Israel di negara masing-masing.

Negara terbaru dalam Asean – Timor Leste pula menjalinkan hubungan dengan Israel menerusi Singapura.

Tiada ulasan: