"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Biar siasatan SPRM ke atas Mahathir, anaknya’

Malaysiakini

Setiausaha Politik Kanan Perdana Menteri, Shamsul Iskandar Md Akin mencabar Dr Mahathir Mohamad, yang menggesa kerajaan menahan reman semua yang memegang gelaran Tun, jika mereka tidak mendedahkan sumber kekayaan membenarkan siasatan SPRM ke atas bekas perdana menteri itu sendiri, termasuk anak-anaknya.

“Tun, cakap siang pandang - pandang. Cakap malam, dengar - dengar. Saya yakin Tun berani disiasat,” kata pemimpin PKR itu dalam satu kenyataan yang turut dimuatkan di media sosialnya.

Menurut Shamsul Iskandar, kenyataan bernada sindiran Dr Mahathir supaya 'tahan reman' semua orang yang memiliki pangkat Tun jika mereka enggan mendedahkan hasil kekayaan mereka, menunjukkan “kesombongan sikapnya”.

Ini, katanya memandangkan SPRM sedang menyiasat rakan baiknya, bekas menteri kewangan, Daim Zainuddin berhubung siasatan ke atas kes pengubahan wang haram.

Shamsul seterusnya mengingatkan bahawa semua orang termasuk mereka yang bergelar Tun, tidak berada di atas undang-undang.

“Umum mengetahui mengapa Dr Mahathir membuat kenyataan sebegini, kerana dia sememangnya tidak senang dengan Anwar Ibrahim sejak tahun 1998 lagi.

“Ini kerana keengganan Anwar yang ketika itu menjadi menteri kewangan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat milik anak-anak Dr Mahathir ketika krisis ekonomi Asia 1997-98, yang mengakibatkan pemecatan Anwar dan mencetuskan krisis politik sehingga ke hari ini.

“Tetapi jika jujurlah kata-kata Mahathir sekiranya dia mahu semua Tun disiasat, kita boleh mulakan siasatan ke atas beliau dan anak-anaknya dahulu,” kata Shamsul.

Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya itu seterusnya menggesa SPRM menyelongkar sumber kekayaan anak-anak Mahathir dan juga menyiasat semula kes penyelewengan dana dan projek-projek negara yang merugikan seperti Perwaja Steel, Empangan Hidroelektrik Bakun, MISC Berhad, Pelabuhang Klang dan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Maminco dan Kenchana Petroleum.

Semalam, Mahathir mengeluarkan kenyataan sinis susulan tindakan SPRM melancarkan siasatan terhadap bekas menteri kewangan Daim Zainuddin - seorang lagi yang bergelar Tun dan adalah sekutu rapat Mahathir - berhubung dakwaan pengubahan wang haram dan rasuah.

“Saya bersetuju sepenuhnya bahawa Tun perlu disiasat. Jika mereka tidak dapat menjelaskan di mana atau bagaimana mereka mendapat wang itu, harta mereka harus disita.

“Tidak perlu mendapatkan bukti dokumentari tentang salah laku mereka. Syak wasangka sahaja sudah memadai.

“Tun bukan sahaja perlu disiasat. Mereka juga perlu direman sehingga mereka mendedahkan sumber wang mereka.

"Jika mereka tidak berbuat demikian, ia pasti kerana mereka mahu menyembunyikannya,” katanya dalam satu hantaran di media sosial.

Minggu lalu, SPRM menyita Menara Ilham, sebuah bangunan bernilai komersial tinggi, milik Daim dan keluarganya.

Tindakan itu dikatakan dibuat selepas tokoh korporat itu enggan mematuhi arahan SPRM untuk mengisytiharkan pegangan kewangan miliknya dan keluarganya.

Ia dilaporkan sebagai  sebahagian daripada siasatan antipengubahan wang haram yang bermula pada Mei lalu berkaitan transaksi korporat bernilai RM2.3 bilion pada November 1997.

Urusniaga itu melibatkan Renong Bhd dan United Engineers Malaysia Bhd (UEM).

Tiada ulasan: