"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Pencuri, sila hubungi saya!’

KOSMO!
WAJAH pencuri dompet disiarkan di laman Facebook Parichat. - Foto Facebook/Parichat
BANGKOK – Seorang wanita di Thailand menawarkan wang tunai sebanyak 2,000 baht (RM269) sebagai ganjaran kepada seorang pencuri jika memulangkan semula dompet miliknya, lapor laman berita Thaiger hari ini.

Mangsa dikenali sebagai Parichat, kehilangan dompetnya selepas dicuri seorang lelaki pada 17 Disember lalu. Dia melaporkan kecurian itu kepada Balai Polis Bangpho pada hari yang sama. 

Bagaimanapun, pihak polis tidak menerima aduannya dan memintanya mencari bukti berhubung kecurian itu.

Parichat mengikut semua arahan polis tetapi 10 hari kemudian, dia masih tidak dapat memfailkan aduan. 

Wanita itu kemudian bertindak menyiarkan gambar pencuri tersebut di akaun Facebook miliknya semalam dengan kapsyen: “Pencuri, sila hubungi saya. Saya bersedia memberi anda 2,000 baht. Saya bosan menghubungi polis. Tolong pulangkan dompet saya. 

“Bercakap dengan polis jauh lebih sukar dan lebih memenatkan daripada mencari pencuri. Pulangkan semula dompet supaya anda boleh mendapatkan lebih banyak wang dan mengelakkan rekod jenayah.” – AGENSI 

Tiada ulasan: