"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“Gelaran ‘Tun’ tak bermaksud duduk atas undang-undang” – Shamsul Iskandar balas kenyataan Tun M

MAISARAH AISYA

Bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohamad mengeluarkan kenyataan yang dilihat berunsur sindiran untuk ‘menahan reman’ mereka berpangkat ‘Tun’ jika enggan dedah hasil kekayaan.

Kenyataan tersebut menurut Setiausaha Politik Kanan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Shamsul Iskandar Md. Akin dilihat jelas menunjukkan sikap sombong Dr. Mahathir.

Kenyataan tersebut adalah susulan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat rakan baiknya, Tun Daim Zainuddin atas kes pengubahan wang haram.

“Semua orang, termasuk mereka memiliki pangkat Tun, tidak berada di atas undang-undang.

“Umum mengetahui mengapa Tun Dr. Mahathir membuat kenyataan sebegini, kerana dia sememangnya tidak senang dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak 1998 lagi.

“Ini kerana keengganan Datuk Seri Anwar yang ketika itu menjadi Menteri Kewangan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat milik anak-anak Dr. Mahathir ketika krisis ekonomi Asia 1997-19998.

“Ini mengakibatkan pemecatan Datuk Seri Anwar dan mencetuskan krisis politik sehingga ke hari ini,” katanya dalam hantaran di media sosial.

Sebelum ini media melaporkan bahawa Dr. Mahathir bersetuju sekiranya mereka berpangkat ‘Tun’ disiasat jika gagal jelas sumber kekayaan mereka.

Tambah Shamsul Iskandar, jika semua berpangkat ‘Tun’ perlu disiasat, maka baik bermula dengan keluarga Dr. Mahathir dan anak serta cucu.

“Kita juga perlu menyiasat semula kes-kes penyelewengan dana dan kerugian Perwaja Steel, projek hidroelektrik Bakun, MISC, PKFZ, Maminco dan kes-kes melibatkan anak-anaknya seperti Kenchana Petroleum, dan kekayaan anak-anak dan cucu-cucunya.

“Tiada siapa yang boleh mengatasi undang-undang, maka siasatlah harta-harta orang yang berpangkat Tun, bermula dari Tun Dr Mahathir Mohamad dan keluarganya.

“Tun, cakap siang pandang-pandang. Cakap malam, dengar-dengar. Saya yakin Tun berani disiasat,” tambahnya.

Tiada ulasan: