"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kematian Ismael Haniyeh: Hamas bayangkan akan balas dendam

AFP

Gaza: Seorang pegawai kanan Hamas hari ini berkata, pembunuhan ketua pergerakan Palestin itu, Ismail Haniyeh "tidak akan dibiarkan tidak berjawab".

"Pembunuhan pemimpin Ismail Haniyeh adalah tindakan pengecut dan tidak akan dibiarkan tidak berjawab," kata anggota biro politik Hamas Musa Abu Marzuk dalam satu kenyataan.

Sementara itu, di Ramallah, Presiden Palestin Mahmud Abbas berkata pembunuhan ketua Hamas adalah "tindakan pengecut" dan menggesa rakyat Palestin untuk terus bersatu menentang Israel.

"Presiden Mahmud Abbas dari negara Palestin mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan pemimpin Hamas Ismail Haniyeh, menganggap ia sebagai tindakan pengecut dan peningkatan ketegangan yang serius," kata pejabat Abbas dalam satu kenyataan.

Beliau menggesa rakyat bersatu, terus bersabar dan berdiri teguh menentang pendudukan Israel.

Sementara itu, di Istanbul, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mengutuk "pembunuhan memalukan" pemimpin politik Hamas, kata kementerian luar negeri Turki dalam satu kenyataan.

"Kami mengutuk pembunuhan pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh. Pembunuhan yang memalukan di Tehran," kata kementerian itu sambil menambah bahawa "serangan ini juga bertujuan untuk menyebarkan perang Gaza ke dimensi serantau".

Rusia turut mengecam 'pembunuhan politik yang tidak boleh diterima' terhadap ketua Hamas.

Tiada ulasan: