"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bapa sibuk main PlayStation, anak maut akibat strok haba

Agensi
Kanak-kanak comel itu maut selepas ditinggalkan bapa dalam kereta lebih tiga jam. FOTO Agensi
Kanak-kanak comel itu maut selepas ditinggalkan bapa dalam kereta lebih tiga jam. FOTO Agensi
New York: Seorang kanak-kanak berusia dua tahun maut akibat strok haba yang mencapai suhu hampir 42 darjah selsius selepas ditinggalkan dalam kereta, lapor New York Post.

Parker Scholtes ditemui mati dalam sebuah SUV Honda yang diletakkan di luar rumahnya di pinggir bandar Tucson di Marana, Arizona di mana bapanya, Christopher Scholtes meninggalkan anak itu untuk tidur selama lebih tiga jam pada 9 Julai, menurut polis.

Bapanya itu didakwa berada di dalam rumah untuk bermain permainan video PlayStation.

Menurut laporan bedah siasat yang dikeluarkan kepada Republik Arizona pada Rabu, kanak-kanak berkenaan disahkan meninggalkan dunia pada suhu dalam kenderaan itu meningkat kepada 42 selsius.

'Kalau kamu bercerai, saya akan tinggal dengan kamu'
September 10, 2023 @ 12:26pm
Punca kematian kanak-kanak itu secara rasmi didapati akibat pendedahan kepada haba persekitaran.

Scholtes pada mulanya mendakwa dia meninggalkan anak perempuannya di dalam kereta dengan membuka penghawa dingin selama 30 minit selepas pulang dari membeli-belah kerana tidak mahu membangunkannya.

Namun, rekod mahkamah menunjukkan dia bermain permainan video selama lebih tiga jam, sehingga isterinya, Erika Scholter yang juga seorang doktor pulang ke rumah pada jam 4 petang.

Isterinya kemudian mendapati anak perempuan mereka yang berada dalam kereta sudah tidak bernyawa.

Dua lagi anak perempuan Scholtes memberitahu polis bahawa ayah mereka kadang-kadang meninggalkan mereka bersendirian di dalam kereta sementara dia bermain permainan video.

Ketika anak mereka dikejarkan ke hospital, Erika Scholtes yang juga seorang pakar bius berkata, dia sudah menasihati suaminya supaya berhenti meninggalkan anak mereka dalam kereta.

"Saya memberitahu dia untuk berhenti meninggalkan mereka (anak-anak) di dalam kereta, berapa kali saya memberitahu dia," katanya yang menghantar mesej kepada suaminya.

Mahkamah menetapkan Khamis depan untuk perbicaraan dan Scholtes dikenakan bon jaminan AS$25,000 (kira-kira RM114,000).
-hmetro 

Tiada ulasan: