"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malaysia jadi negara lebih panas, sangat tua menjelang 2056 - UNDP

Zarrah Morden & Tan Jia Ren

Hari terpanas Malaysia pada 2050 boleh mencecah 40.8°C dan ia akan menjadi negara "sangat tua" (super-aged) menjelang 2056, kata Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP).

Dalam laporan bertajuk 'Transitioning Futures, Anticipating Change: Socioeconomic Futures of Malaysia's Climate and Demographic Transition', UNDP berkata rakyat Malaysia di seluruh negara membangkitkan kebimbangan mengenai perubahan akibat perubahan iklim dan demografi masa depan.

"Suhu Malaysia telah meningkat 0.13°C setiap dekad dan boleh meningkat kepada 1.6°C pada 2050 dan 4°C pada 2100.

"Hari paling panas boleh menjadi 40.8°C pada 2050 dan 43.2°C pada 2100 berbanding gelombang haba pada April 2024 baru-baru ini di mana suhu meningkat antara 35 hingga 40°C.

“Malaysia akan menjadi negara tua menjelang 2044 dan sangat tua menjelang 2056.

"Peralihan Malaysia daripada tua kepada sangat tua adalah lebih cepat daripada banyak negara lain," katanya.

Laporan itu berkata bahawa Malaysia memerlukan anggaran RM392 bilion untuk menyesuaikan diri dengan perubahan iklim dalam tempoh 50 tahun akan datang.

Pertumbuhan penduduk yang lebih perlahan dan tenaga kerja yang mengecut juga akan menyebabkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara menurun sebanyak satu pertiga menjelang 2050, tambah laporan itu.

Perubahan iklim dan isu tenaga kerja yang semakin tua akan memberi kesan kritikal terhadap struktur ekonomi dan pasaran buruh kerana kedua-duanya mempengaruhi mata pencarian dan kestabilan ekonomi negara.

"Memandangkan perubahan iklim mengganggu industri tradisional seperti pertanian, pembuatan dan pelancongan, permintaan untuk kemahiran dan pekerjaan bahu dalam tenaga boleh diperbaharui dan amalan lestari menjadi penting.

"Serentak dengan itu, peralihan demografi, seperti populasi yang semakin tua dan corak migrasi, membebankan lagi rangka kerja ekonomi sedia ada," katanya.

Satu lagi bidang yang mesti diberi perhatian ialah penjagaan warga emas kerana mereka terdiri daripada segmen penduduk yang terdedah kepada kesan iklim seperti kejadian cuaca ekstrem, gelombang panas dan penyakit sensitif iklim, kata laporan itu..

"Perubahan iklim dan demografi akan bersilang dalam hampir semua aspek kehidupan kita, membentuk semula cara kita hidup, bekerja dan bermain," katanya.

Ia menyatakan bahawa Malaysia telah mencapai kemajuan dalam memerangi isu-isu melalui ekonomi digital yang semakin berkembang, kemunculan ekonomi perak (silver economy), dan tumpuan Bank Negara Malaysia terhadap ekonomi hijau, tetapi cabaran lain akan timbul.

Salah satu cabaran adalah berkaitan dengan ekonomi gig, kerana ia menimbulkan kebimbangan tentang pengangguran dan kehilangan produktiviti akibat tekanan cuaca panas.

Pada masa yang sama, pembangunan mampan Malaysia terhalang oleh peningkatan pelepasan dan penggunaan karbon, antara kebimbangan alam sekitar yang lain.

Untuk menangani isu peralihan iklim dan demografi, laporan itu mengesyorkan:

Akses saksama kepada penjagaan kesihatan,

Membina daya tahan iklim,

Jaringan keselamatan sosial yang inklusif dan mengukuhkan ruang fiskal negara,

Kepimpinan berwawasan dan tadbir urus yang bertanggungjawab,

Kerja sedia masa hadapan dan pembangunan tenaga kerja, dan

pengurusan sumber yang lestari.

Ia memberi amaran bahawa Malaysia boleh menghadapi tiga peralihan yang mungkin: senario terbaik (hanya peralihan), yang mengganggu (peralihan kejutan), dan senario terburuk (peralihan yang gagal).

Sementara itu, Niloy Banerjee, wakil residen UNDP untuk Malaysia, Singapura dan Brunei menangani isu makanan.

“Secara peribadi, apa yang penting bagi saya ialah kenaikan mendadak harga makanan di pasaran.

“Dengan subsidi (ditarik) dan memandangkan 65 peratus daripada harga makanan Malaysia meningkat, saya bimbang tentang pesara yang mempunyai simpanan terhad.

“Dengan populasi yang semakin tua, saya bimbang wang simpanan mereka mungkin tidak mencukupi pada masa hadapan,” katanya pada pelancaran laporan itu.

Tiada ulasan: