"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warga Pakistan antara 5 ditahan dalam kes curi kabel LRT3 RM2.5 juta

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang warga Pakistan antara lima lelaki ditahan disyaki mendalangi kecurian kabel di tapak pembinaan Transit Aliran Ringan (LRT) 3 di Shah Alam membabitkan kerugian lebih RM2.5 juta.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Mohd Shuhaily Zain, berkata semua suspek ditahan di tapak projek LRT3 di Jalan Persiaran Raja Muda, Seksyen 2 dan Persiaran Dato Menteri, Seksyen 14 di Shah Alam serta tapak stesen LRT Kayu Ara Damansara mulai 6.30 petang semalam.

Menurutnya, kumpulan itu bergerak aktif hampir setahun disyaki mencuri kabel bernilai RM2,506,500 milik Malaysian Resources Corporation Bhd (MRCB).

Beliau berkata, semua suspek berusia 32 hingga 41 tahun itu adalah pekerja syarikat kontraktor membina LRT3 yang mempunyai akses ke tapak pembinaan.

“Kabel yang dicuri berfungsi sebagai pengalir arus elektrik ke bumi dan 15 laporan polis dibuat pemilik projek di Shah Alam serta Klang berhubung kecurian berkenaan.

Suspek ini akan mencuri kabel di tapak pembinaan dengan membawa keluar kabel menggunakan lori sewa khas. Kabel itu kemudian dipotong dan dijual ke kedai barang lusuh sekitar Klang, katanya menurut Harian Metro dalam sidang media khas di Bukit Aman.

Shuhaily berkata, semua suspek ditahan di Lokap Berpusat Shah Alam untuk siasatan bawah Seksyen 431 A dan 379 Kanun Keseksaan.

Difahamkan, semua kabel itu dicuri dari tapak pembinaan LRT3 Stesen 14 dekat sebuah stesen minyak di Lebuhraya Persekutuan berhampiran UiTM Shah Alam.

Kabel dilaporkan hilang itu berada di kedudukan atas landasan LRT3 masih dalam pembinaan.

Tiada ulasan: