"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis: Budak 12 tahun belajar pandu kereta daripada kakak

FMT Reporters

PETALING JAYA: Polis berkata, seorang kanak-kanak 12 tahun yang memandu kereta dengan membawa dua adiknya di kawasan perumahan Sepang dipercayai diajar kakaknya.

Ketua Polis Sepang, Wan Kamarul Azran Wan Yusof berkata kakak dan beberapa ahli keluarga tiga kanak-kanak itu sudah dirakam keterangan.

“Siasatan awal mendapati kanak-kanak itu belajar memandu daripada kakaknya dalam lingkungan 20-an.

Siasatan masih dijalankan dan kertas siasatan akan dirujuk ke timbalan pendakwa raya untuk tindakan lanjut, katanya menurut Sinar Harian.

Semalam, polis dilaporkan membuka kertas siasatan atas kes tiga kanak-kanak menaiki kenderaan dipandu seorang daripadanya tanpa pengawasan orang dewasa di kawasan perumahan Sepang, mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-kanak 2001 dan Seksyen 39(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Susulan itu, polis mengambil keterangan tujuh individu, termasuk bapa kanak-kanak berusia 53 tahun yang juga peniaga.

Terdahulu, satu video tular menunjukkan seorang kanak-kanak lelaki memandu Perodua Viva dengan membawa dua adiknya berusia empat dan enam tahun.

Siasatan polis mendapati kejadian berlaku kira-kira 8 malam Ahad lalu.

Tiada ulasan: