"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Misteri 14,000 tahun Gua Pelangi terungkai

Abnor Hamizam Abd Manap
am@hmetro.com.my
NICOLE Tan Lee Koon (tengah) ketika mengadakan lawatan ke Gua Pelangi. FOTO Abnor Hamizam Abd Manap
NICOLE Tan Lee Koon (tengah) ketika mengadakan lawatan ke Gua Pelangi. FOTO Abnor Hamizam Abd Manap
Jelebu: Artifak batu dan sisa makanan pra sejarah berusia 14,000 tahun antara tarikan utama Tapak Arkeologi Gua Pelangi terletak berhampiran FELDA Pasoh Empat di sini.

Lokasi itu bakal dibangunkan sebagai Jejak Geo dalam usaha kerajaan Negeri Sembilan merancakkan lagi rangkaian eko pelancongan sedia ada.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan negeri, Nicole Tan Lee Koon berkata, Jejak Geo adalah pakej lawatan ke gua berkenaan selain persinggahan ke tapak biodiversiti, tapak warisan, budaya atau sejarah dan tapak produk.

Katanya, usaha untuk menjadikan kawasan itu sebagai Geopark pasti mengambil masa.

"Jadi apa yang boleh dilaksanakan sekarang adalah menjadikannya sebagai Geotrail (Jejak Geo) dalam masa terdekat.

"Banyak perkara berkaitan di tapak arkeologi itu sudah dilaksanakan cuma ia perlu dimantapkan lagi. Contohnya dari segi papan tanda,l atihan untuk juru pandu, kemudahan asas dan sebagainya," katanya selepas selesai mengadakan lawatan kerja di Gua Pelangi di sini, tadi.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Warisan, Adat Istiadat Melayu, Teknologi, Inovasi dan Digital negeri, Datuk Mohd Faizal Ramli; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Klawang, Datuk Bakri Sawir dan ADUN Sungai Lui, Datuk Mohd Razi Mohd Ali.

Lawatan khas itu diselaraskan Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS) bersama Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan serta Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia bagi mendapat gambaran sebenar berhubung potensi lokasi berkenaan sebagai salah satu produk pelancongan menarik di negeri ini.

Media pada tahun 2015 melaporkan Universiti Sains Malaysia (USM) mencatat sejarah apabila menemui artifak Paleolitik iaitu zaman prasejarah yang berusia kira-kira 14,000 tahun yang pertama di Selatan Semenanjung terletak di Gua Pelangi.

Penemuan artifak berbentuk batu dan sisa makanan itu dikatakan sangat penting sekali gus dapat menerangkan asal usul Negeri Sembilan dan daerah Jelebu.

Dalam pada itu, Nicole berkata, pihaknya akan menubuhkan jawatankuasa khas membabitkan jabatan bertanggungjawab bagi memperincikan keperluan dan usaha berkaitan dalam menjadikan Gua Pelangi ini sebagai Geopark pada masa akan datang.

"Perincian ini nanti akan diusulkan pula dalam belanjawan Negeri Sembilan pada bulan depan untuk mendapatkan peruntukkan di bawah kapasiti kerajaan negeri selain permohonan dana daripada Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC)," katanya.

Tiada ulasan: