"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Songlap RM2.4 juta: Kerani bank pindah wang ke 11 akaun sebelum ambil nyawa sendiri

TUAN NURHIDAYAH TUAN AB.GHANI
Ramli ketika sidang akhbar di Menara KPJ hari ini.
KUALA LUMPUR – Seorang kerani sebuah bank di Kuala Kuala Kangsar, Perak, dipercayai memindahkan wang lebih RM2.4 juta ke 11 akaun berlainan termasuk akaun syarikat sebelum mengambil nyawanya sendiri pada 5 Julai lalu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, wang terbabit dikeluarkan dari tiga akaun simpanan tetap serta melibatkan 108 transaksi sejak Februari tahun lalu.

“Wang yang telah diselewengkan melalui tiga akaun simpanan tetap bernilai lebih RM2.4 juta dan telah dikeluarkan ke 11 akaun bermula 14 Februari tahun lalu hingga 24 Jun tahun ini.

“Sebanyak 108 transaksi yang mencurigakan direkodkan sepanjang tempoh berkenaan. Akaun tersebut dipercayai adalah milik kenalan, orang yang dikenali dan juga syarikat.

“Siasatan sedang dijalankan kerana kita dapati kebanyakan wang tersebut telah digunakan.

“Pendeposit berusia 69 tahun telah menyedari bahawa wang telah dikeluarkan pada 5 Julai lalu seterusnya melaporkan perkara itu terhadap pihak bank,” ujarnya ketika sidang akhbar di Menara KPJ, di sini, hari ini.

Beliau juga menegaskan, siasatan berhubung kes itu tetap diteruskan meskipun suspek telah membunuh diri.

“Hasil siasatan perlu disudahkan jadi kita masih teruskan siasatan ini termasuk mereka (11 akaun) yang menerima wang tersebut,” jelasnya.

12 Julai lalu Kosmo! melaporkan Polis merekodkan satu lagi kes kehilangan wang daripada akaun bank melibatkan nilai kerugian melebihi RM2 juta dikesan berlaku di sebuah bank di Kuala Kangsar, Perak, 9 Julai lalu.

Laporan yang diterima daripada kakitangan bank itu memaklumkan pihaknya mendapati seorang kakitangan di bank yang sama telah melakukan penyelewengan.

Terdapat pindahan wang dari akaun simpanan tetap milik pelanggan ke akaun pihak ketiga oleh kakitangan bank tersebut.

Katanya, kegiatan kakitangan itu hanya terbongkar apabila dua pemilik akaun simpanan tetap terbabit hadir ke bank untuk membuat pengeluaran wang dari akaun simpanan tetap pada 27 Jun lalu. – KOSMO! ONLINE.

Tiada ulasan: