"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terima kasih pak cik, saya ingat muka pak cik sampai bila-bila'

Mahaizura Abd Malik
mahaizura@mediaprima.com.my
LELAKI yang dicari pemilik akaun TikTok, shqn.s. FOTO TikTok shqn.s
LELAKI yang dicari pemilik akaun TikTok, shqn.s. FOTO TikTok shqn.s
Kuala Lumpur: "Tolong cari uncle (pak cik) Cina ini! Gunakan kuasa netizen dan viral (tularkan)," demikian pinta seorang wanita muda kepada warganet bagi menjejaki individu yang membantunya di jalan raya, baru-baru ini.

Menurut satu perkongsian di akaun TikTok, shqn.s, wanita itu menceritakan bagaimana lelaki berbangsa Tionghua itu menghulurkan pertolongan ketika keretanya tiba-tiba rosak di Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE).

"Kereta shut down (mati) lepas turun Suke Highway. Dengan break (brek) kaki terus jadi keras," katanya.

Akibat keretanya menghalang laluan, katanya, kenderaan lain membunyikan hon masing-masing sehingga membuatkannya buntu dan menangis, namun lelaki itu hadir sebagai penyelamat apabila menawarkan diri membawa keretanya ke tempat lebih selamat.

"Allah Maha Baik, Dia datangkan satu uncle Cina tolong aku, sanggup dia bawa kereta aku yang risk (risiko) sangatlah tinggi sebab break (brake) kaki tak dapat tekan dan bawa kereta sampai ke bawah.

"Terima kasih pak cik saya ingat muka pak cik sampai bila-bila," katanya.

Menurut wanita itu, sebelum beredar lelaki itu sempat berpesan kepadanya supaya jangan duduk belakang kereta rosak itu bagi mengelakkan dilanggar kenderaan lain.

Katanya, wanita lain perlu menjadikan kisahnya sebagai iktibar supaya melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan tentang kereta.

"Girls (wanita) pandai mana pun kita cari duit kena ada ilmu pasal kereta rosak ini kena buat apa.

"Jangan jadi macam aku, gelabah semua tak tahu buat apa, orang hon rasa presure (tertekan) sangat.

"Alhamdulillah semua selamat. Di kala negara kita banyak isu terjadi, hadirnya insan yang baik berhati mulia," katanya.

Berikutan itu dia meminta bantuan netizen supaya membantunya menjejaki lelaki itu kerana tidak sempat mengambil nombor telefon.

"Cari uncle ni korang (kau orang), aku nak number fon (nombor telefon) dia.

"Sebab tadi tak sempat borak apa semua. Sempat say thankyou (ucap terima kasih) lepas itu dia pergi terus," katanya.

Sementara itu, usaha Harian Metro mendapatkan maklumat lanjut daripada pemilik akaun itu tidak berhasil apabila dia masih belum menjawab mesej dikirim kepadanya sejak malam tadi.

Tiada ulasan: