"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak cukup menangis minta dilepaskan, 3 wanita cuba sogok Imigresen RM16,000

Zuhainy Zulkiffli
bhnews@bh.com.my
Pegawai Imigresen menyoal siasat seorang daripada tiga wanita warga asing yang ditahan kerana terbabit aktiviti persundalan. - NSTP/Zuhainy Zulkiffli
Pegawai Imigresen menyoal siasat seorang daripada tiga wanita warga asing yang ditahan kerana terbabit aktiviti persundalan. - NSTP/Zuhainy Zulkiffli
GEORGETOWN: Tiga wanita warga asing menangis sambil merayu dilepaskan ketika ditahan penguat kuasa Jabatan Imigresen kerana terbabit aktiviti persundalan, semalam.

Tidak cukup dengan itu, ada antara mereka cuba memberi sogokan RM16,000 kepada pegawai Imigresen terbabit serbuan di sebuah hotel di sini, sebagai habuan untuk dibebaskan.

Pengarah Imigresen negeri, Nur Zulfa Ibrahim berkata dalam serbuan kira-kira jam 9 malam itu, tiga wanita warga Thailand, Laos dan Vietnam berusia antara 25 hingga 29 tahun itu ditemukan bersendirian dalam bilik masing-masing, bersedia untuk menerima pelanggan.

Beliau berkata, siasatan mendapati ketiga-tiga wanita itu berada dalam negara ini sejak dua minggu lalu dengan ada antara mereka sering keluar masuk atas alasan melancong.

Katanya, JIM tidak menolak kemungkinan mereka dijaga ejen sindiket dan memberi layanan kepada kenamaan, malah ketika tangkapan dibuat ada antara mereka memegang wang tunai melebihi RM16,000.

"Mereka disyaki memberi layanan VIP dengan bayaran kira-kira RM240 bagi sejam perkhidmatan.

"Terdapat ejen tertentu mengawal kegiatan mereka menerusi sistem laman sesawang dibuat," katanya.

Dalam serbuan itu, pihak berkuasa turut merampas beberapa telefon bimbit, puluhan kondom termasuk yang sudah digunakan, minyak pelincir, wang tunai, pil perancang dalam tiga bilik wanita terbabit.

Kes disiasat mengikut Akta Imigresen 1959/63.

Tiada ulasan: