"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pasar malam Batu 4 'dijajah' peniaga asing ?

Mohd Khidir Zakaria
am@hmetro.com.my
Suasana keadaan di Tapak Pasar Malam Batu 4 ketika tinjauan media di sini lewat petang semalam. FOTO MOHD KHIDIR ZAKARIA
Suasana keadaan di Tapak Pasar Malam Batu 4 ketika tinjauan media di sini lewat petang semalam. FOTO MOHD KHIDIR ZAKARIA
Port Dickson: Tular di media sosial mendakwa pasar malam Batu 4 di sini, dipenuhi peniaga warga asing yang mengambil kesempatan berniaga secara haram.

Maklumat tular itu bagaimanapun dinafikan peniaga tempatan di pasar berkenaan yang mendakwa ia sengaja mengelirukan pengguna,

Salah seorang peniaga yang enggan dikenali berkata, dia sudah lebih 10 tahun berniaga di Tapak Pasar Malam Batu 4 dan tida terdengar warga asing dibenarkan berniaga di sini.

"Mungkin dakwaan itu ditujukan kepada peniaga yang sudah mendapat status penduduk tetap di negara ini. Golongan ini sudah mendapat kerakyatan dan sudah berpuluh tahun menetap di sini.

"Beberapa minggu lalu ada juga peniaga warga asing (Bangladesh) yang berniaga ikan tetapi pihak berkuasa tempatan segera mengambil tindakan selepas menerima aduan kami," katanya semalam.

Bagi peniaga mahu dikenali sebagai Shukor, 57, berkata, hanya peniaga yang sudah mendaftar sebagai ahli sahaja dibenarkan berniaga di situ.

"Mungkin disebabkan video tular itu, pihak berkuasa tempatan melakukan pemeriksaan mengejut ke atas semua peniaga baru-baru ini. Ada peniaga yang disaman kerana tidak mempunyai atau lesen perniagaan sudah tamat tempoh," ujarnya yang sudah 12 tahun berniaga di sini.

Menurutnya, berdasarkan maklumat tular itu, peniaga Indonesia didakwa memonopoli tapak pasar malam berkenaan.

Sementara itu, usaha bagi mendapatkan penganjur Tapak Pasar Malam Batu 4 gagal kerana peniaga memberitahu penganjur adalah pihak MPPD (Majlis Perbandaran Port Dickson) sendiri.

Usaha mendapatkan Yang Di Pertua (YDP) MPPD, Hasnor Abd Hamid turut gagal berikutan beliau enggan memberi komen namun mengakui ia sudah viral di media sosial.

Tiada ulasan: