"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar kata ‘pintu terbuka luas’ untuk rundingan dengan Dr M, Muhyiddin

'Ainin Wan Salleh

PETALING JAYA: Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim berkata pintu gabungan itu “terbuka luas” untuk rundingan kerjasama dengan bekas sekutu Dr Mahathir Mohamad dan Muhyiddin Yassin.

Apabila ditanya sama ada beliau akan mempertimbangkan kerjasama dengan Mahathir yang juga pengerusi Gerakan Tanah Air dan pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin sekali lagi, Anwar berkata, PH hanya bekerjasama dengan mereka yang menentang rasuah dan salah guna kuasa

“Sesiapa setuju, mereka boleh datang dan berbincang dengan kami.

“Pintu terbuka luas,” katanya kepada wartawan pada sidang media di ibu pejabat PKR.

Semalam, Anwar berkata, beliau enggan menerima tawaran Mahathir untuk bekerjasama selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU15) kerana merasakan pendirian bekas perdana menteri itu dalam beberapa perkara sentiasa berubah.

“Tidak mengapa. Kita akan terus melihat (apa kata Mahathir). Minggu depan, dia akan ada pendirian yang berbeza,” katanya kepada wartawan selepas mesyuarat Majlis Presiden PH malam tadi.

Mahathir pada Selasa apabila ditanya mengenai kemungkinan kerjasama dengan Anwar selepas PRU15 berkata, soalan itu sepatutnya ditanya kepada pengerusi PH itu sendiri.

“Masalahnya (Anwar) tidak mahu bekerja dengan saya (tetapi) saya seorang yang baik,” kata Mahathir.

Perbalahan antara Anwar dan Mahathir berhubung penyerahan jawatan perdana menteri sering menjadi tajuk utama media dari 2018 hingga 2020 ketika Mahathir memegang jawatan itu semasa pentadbiran PH.

Penganalisis berkata, keengganan Mahathir menyerahkan kuasa kepada Anwar seperti dipersetujui sebelum ini membawa kepada perpecahan PH dan punca kejatuhan kerajaan PH ketika Langkah Sheraton.

Anwar adalah timbalan perdana menteri ketika Mahathir berkuasa dari 1981 hingga 2005 sebelum beliau dipecat pada 1998 dan didakwa serta dipenjara atas tuduhan liwat dan rasuah.

Anwar beberapa kali menyelar “pengkhianat” di sebalik Langkah Sheraton pada Feb 2020 apabila Bersatu dan serpihan PKR diketuai timbalan presiden ketika itu Azmin Ali bekerjasama dengan Barisan Nasional dan PAS untuk menumbangkan kerajaan PH.

Presiden Bersatu Muhyiddin kemudian dilantik

Tiada ulasan: