"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Di sebalik “Penyatuan Ummah” Pas

ZIN MAHMUD

Umno tolak kerjasama dengan Pas. Maka Pas hanya kerjasama dengan Bersatu dan Gerakan dalam Perikatan Nasional (PN).

Tetapi Pas terus mengharapkan Umno. Pas masih sebut tentang “Penyatuan Ummah” dan “kerajaan Melayu-Islam”.

Sama ada dengan BN atau PN, Pas perlu kerjasama dengan MCA dan MIC atau Gerakan dalam kerajaan. Apa yang disebut sebagai “kerajaan Melayu-Islam” hanyalah satu penipuan.

Di dalamnya tetap ada menteri Cina dan India. Pastinya “kerajaan Melayu-Islam” akan melayan tuntutan mereka. Jadi sebenarnya Pas keliru.

Apa yang disebut sebagai “Penyatuan Ummah” pula adalah sebenarnya “asabiah”, sesuatu yang Pas lawan dahulu.

Ini kerana “Penyatuan Ummah” itu asasnya bermaksud kerjasama Pas dan Umno atas nama Melayu. Jadi dalam kerjasama itu, Pas mempertahankan dan membela Umno kerana ia parti Melayu.

Sedangkan Umno ternyata telah melakukan pelbagai penyelewengan. “Asabiah” bermaksud membela seseorang atau sekumpulan orang dari kaum sendiri walaupun ia jelas melakukan perkara-perkara salah.

Nama saja “Penyatuan Ummah” tetapi di sebaliknya ialah “asabiah.”

Tiada ulasan: