"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hari mengundi mungkin sebelum 10 Nov

Robin Augustin

PETALING JAYA: Pilihan raya umum ke-15 mungkin diadakan sebelum 10 Nov ini, iaitu sebelum musim tengkujuh diramalkan bermula pertengahan bulan depan.

Sumber politik berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya mungkin menetapkan tarikh seawal 5 Nov nanti, iaitu Sabtu.

Tarikh pada minggu pertama November itu mungkin sejajar hasrat Yang di-Pertuan Agong supaya Suruhanjaya Pilihan Raya mengambil kira musim tengkujuh yang dijangka bermula pertengahan bulan depan.

“Jadi, kemungkinan besar PRU akan diadakan sebelum 10 Nov. Mungkin seawal 5 Nov, iaitu pada Sabtu,” menurut sumber itu.

SPR dijangka mengadakan mesyuarat minggu ini untuk menetapkan tarikh penamaan calon dan hari mengundi.

Pada 2018, SPR menetapkan hari mengundi pada Rabu, 9 Mei selepas Parlimen dibubarkan pada 7 April. Bagi PRU13 pada 2013, Parlimen dibubarkan pada 3 April dan hari mengundi pada 5 Mei, Ahad.

SPR menetapkan tempoh berkempen selama dua minggu semasa PRU13 dan PRU14.

Terdahulu, Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob hari ini mengumumkan Parlimen dibubarkan hari ini untuk memberi laluan kepada PRU15 yang perlu diadakan dalam tempoh 60 hari.

Pengumuman itu sekali gus menamatkan spekulasi yang bermula sejak akhir bulan lalu.

Tiada ulasan: